Afgelopen week besprak de U-raad het Model-OER met het CvB in de commissie Onderwijs, Onderzoek en Studenten. OER staat voor onderwijs- en examenreglement en het is de wettelijke basis van de opleiding. Het Model-OER is de richtlijn voor de faculteiten, aan de hand waarvan de decanen het OER voor hun opleidingen vast kunnen stellen. De U-raad heeft instemmingsrecht op het Model-OER, dus het is elk jaar weer een belangrijk moment. 
Omdat de U-raad instemmingsrecht heeft, voor het stuk naast in een commissie ook in een vergadering met de gehele U-rad en het College van Bestuur besproken. Dit gebeurt volgende week, dus met veel inhoudelijke punten zijn we nog bezig. Wat in de interne bespreking vooral opviel, was dat veel van de zaken die in het OER genoemd worden, in werkelijkheid niet altijd zo gaan. 
Een voorbeeld van zo’n punt is het nakijken van tentamens in maximaal tien dagen, dit gebeurt lang niet altijd. Ook kennen wij verhalen van studenten die niet hun hele studie lang een tutor hebben of geen twee beoordelaars hebben tijdens hun scriptie. Een ander belangrijk punt is het hebben van twee toetsmomenten in een cursus, ook dit gebeurt niet altijd.
De vraag is dan natuurlijk wat je met deze informatie doet. Het OER is de wettelijke basis en moet dus gevolgd worden. Maar weet je als student eigenlijk wel waar je met je klachten naar toe kunt? Veel van deze zaken kun je bij je opleidingscommissie aangeven. Zij kunnen dan met de betreffende docent spreken of je op een andere manier verder helpen. Ook kun je in sommige gevallen terecht bij de faculteitsraad, die een controlerend en adviserende functie heeft. 
Maar, naast deze zaken, is er ook een andere weg om je klachten in te dienen. Dit staat ook vermeld in het studentenstatuut. Hierin staan de rechten en plichten van alle studenten beschreven en kun je ook vinden wat je met je klachten kunt doen. In het statuut wordt onder andere verwezen naar de facultaire klachtencoördinatoren, die je hier kunt vinden: http://www.uu.nl/NL/Informatie/studenten/regelingen/klachten/faculteit/… . Daar worden ook andere manieren beschreven waarmee je je klachten aan de kaart kunt stellen. 
De U-raad vindt het heel belangrijk dat studenten weten waar ze met hun klachten terecht kunnen en het ook zeker doen als ze ergens last van hebben. Dat is de enige manier op zaken onder de aandacht te brengen en problemen op te lossen. Dus, hoor je binnenkort je medestudenten klagen, wijs ze hier dan op. Stuur ze naar de opleidingscommissie of als het echt ernstig is naar een klachtencoördinator en zet daarmee het klagen om in oplossingen.