Drie studenten hebben een nieuwe site ontwikkeld voor de koop en verkoop van gebruikte studieboeken. De site boocki.nl geeft studenten de mogelijkheid om gebruikte studieboeken gratis aan te bieden, waarna in eerste instantie kopers en verkopers van de eigen onderwijsinstelling aan elkaar gekoppeld worden.

Ter plekke uitwisselen

Op de nieuw ontwikkelde site boocki.nl kunnen studenten gratis advertenties voor hun boeken plaatsen. Studenten die een gebruikt studieboek willen kopen, krijgen via boocki.nl als eerste het aanbod op hun (hoge)school of universiteit te zien. Via de ‘boocki-chat’ kunnen verkopende en kopende studenten afspreken waar de transactie letterlijk kan plaatsvinden: bij de universiteitsbibliotheek, studentenvereniging, faculteit X of gebouw Y, etc.

Voordeliger en gemakkelijker

Vic Aalbers (RU Nijmegen), Lars Janssen (HAN Nijmegen) en Joël Malefason (TIO Utrecht) bedachten dat het handig zou zijn als studenten hun gebruikte boeken op hun eigen opleiding zouden kunnen verkopen en kopen. Juist op de eigen opleidingslocatie is er immers een optimale aansluiting van vraag en aanbod van gebruikte studieboeken. Er zijn weliswaar veel sites voor tweedehands boeken, maar deze koppelen niet het aanbod en de vraag van studenten van dezelfde opleiding op dezelfde locatie met elkaar. Daarnaast bieden deze sites een lage prijs of vragen ze een percentage van de verkoopprijs van het boek. De site boocki.nl levert dus een win-winsituatie op voor zowel verkopers als kopers, aldus de studenten: verkopers hoeven geen kosten of provisie te betalen en daarnaast hoeven geen extra kosten gemaakt of betaald te worden voor het opsturen van het boek.

Aanbod creëren

Belangrijk nu, volgens de drie studenten, is dat ouderejaars studenten hun studieboeken op de site gaan aanbieden, zodat jongere studenten op boocki.nl de gebruikte studieboeken kunnen vinden.