Hoe ziet jouw ideale universiteit eruit? Deze vraag was de eerste aanzet tot het Center for Academic Skilss dat 1 september open zal gaan.

Door Rik Vangangelt en Florine Oosterloo

Tijdens de eerste brainstorm over het verkiezingsprogramma voor lijst VUUR werd het idee geopperd voor een schrijfcentrum waar studenten terecht kunnen voor hulp en vragen bij het schrijven van scriptie of paper. Hoeveel studenten lopen vast op het moment dat zij zelf een stuk moeten schrijven? Docenten te druk om er tijd voor te maken, en studenten met een writers block. Op veel Amerikaanse universiteiten is een writing center een vanzelfsprekend onderdeel van de universiteit en ook in Nederland zijn er schrijfcentra bij de universiteit van Nijmegen, Leiden en vele andere plaatsen.

Maar hoe vul je een dergelijk centrum in? En hoe kom je van een idee van een paar studenten tot de oprichting van een centrum? Na veel gesprekken met beleidsmedewerkers, externen en veel studenten is hier een visie over geschreven: het Utrechtse writing center.

Hiervan leek de rector in eerste instantie niet al te gecharmeerd te zijn. Een schrijfcentrum zou niet passen binnen de organisatie waar volgens het Utrechts onderwijsmodel academische vaardigheden binnen het curriculum – de opleidingen zelf dus – worden aangeleerd. Wat zou een schrijfcentrum doen met de primaire verantwoordelijkheid die docenten dragen voor de schrijfvaardigheid van studenten?

Echter, informeel werden andere geluiden gehoord. De rector zou er toch wel oren naar hebben. Na weer een aantal gesprekken en koffie met de rector is er een aangepast nota geschreven. Anders dan een kopie van een andere stad moest er een Utrechts centrum komen, waar niet alleen schrijven geleerd kan worden, maar ook presenteren en creatief denken. Daar hoorde ook een andere naam bij: het Center for Academic Skills.

Nog een onderscheidende factor van het CfAS is de sterke nadruk op blended learning. Er wordt een digitale leeromgeving gecreëerd met kennisclips en oefenmodules waar studenten online hulp kunnen vinden. Dit neemt niet weg dat het meest waardevolle wellicht de een-op-eensessies zijn van studenttutoren met studenten, waar ruim de tijd wordt genomen om het schrijfsel van de student door te nemen.

Tijdens de zomer worden er veel voorbereidingen getroffen zodat de nieuwe lichting studenten in september gebruik kan maken van de services van het center. Dit zal naast de digitale omgeving wellicht gaan plaatsvinden in beide universiteitsbibliotheken: de plek waar studenten het meeste schrijven. 

Wij - VUUR-fractieleden Rik Vangangelt en Florine Oosterloo - zijn heel trots dat ons plan zo ver gekomen is en hopen dat veel studenten gebruik zullen gaan maken van het center!