August: Osage County is te melodramatisch

Lisa van der Waal bekeek August: Osage County, die vanaf 20 maart in Nederland draait. De verfilming van het prijswinnende gelijknamige theaterstuk van Tracy Letts barst van de grote namen: onder andere Meryl Streep, Julia Roberts, Ewan McGregor, Sam Shepard, Abigail Breslin en Juliette Lewis. Jammer genoeg blijkt een sterk toneelscenario geen garantie voor een goede film, zelfs niet met een sterrencast.

In 2008 ontving de Amerikaanse scenarioschrijfster en actrice Tracy Letts de Pulitzer Prize en een Tony Award voor haar zwart-komische theaterstuk August: Osage County. Producer en schrijver John Wells, die vooral bekend is van televisieseries als E.R. en Southland, besloot om van dit succesvolle stuk een film te maken en vroeg Letts om haar scenario om te schrijven tot een filmscript. August: Osage County speelt zich af in Pawhuska, Oklahoma, waar de alcoholistische dichter Beverly Weston (Sam Shepard) samen met zijn vrouw Violet (Meryl Streep) woont. Violet leidt aan mondkanker en is daarnaast ernstig verslaafd aan medicijnen. Nadat Beverly voor de zoveelste keer is weggelopen van huis, komt de hele familie Weston naar Pawhuska om Violet gerust te stellen met de gedachte dat haar man ook deze keer wel weer naar huis zal komen. Dit gebeurt echter niet: na een paar dagen krijgt de familie het bericht dat Beverly's lichaam is gevonden.

Wat begon als een bemoedigende familiereünie loopt na Beverly's begrafenis al snel over in een groot familiedrama. Tijdens het diner vliegt de ene na de andere venijnige en sarcastische opmerking over de tafel, waarbij Violet het voortouw neemt. Vooral Violets dochters Barbara (Julia Roberts), Ivy (Julianne Nicholson) en Karen (Juliette Lewis) krijgen het te verduren als hun moeder in een roes van de medicijnen haar jeugdtrauma's ophaalt en haar dochters verwijt dat ze een stel ondankbare krengen zijn. Nee, Violet neemt geen blad voor haar mond en het diner is dan ook snel afgelopen.

Ondanks het overlijden van Beverly en de ruzies tussen de familieleden die volgen, komt August niet als een aangrijpend drama over. Terwijl de film wat voortkabbelt en een climax uitblijft, onthult het ene na het andere personage zijn geheim, verlopen liefdesrelaties steeds stroever en verlaten de familieleden één voor één het huis van Violet. De dood van Beverly lijkt geen belangrijke rol te spelen: deze tragische gebeurtenis wordt als het ware overspoeld door het persoonlijk leed van de andere personages. De film richt zich zo op heel veel kleine dramatische incidenten, in plaats van op één grote gebeurtenis. Hier en daar worden emoties nog wat aangezet met dramatische muziek en dit maakt de film er niet geloofwaardiger op.

Voor wie niet had geweten dat Wells zijn film heeft gebaseerd op een toneelstuk, had het misschien wel kunnen raden. August speelt ze bijna in zijn geheel af op één locatie (het huis van Violet) en dialogen en gebeurtenissen volgen elkaar snel op. Dit hoeft niet per se storend te zijn, maar bij deze film krijgt de kijker weinig tijd en ruimte om scènes te verwerken en eventueel mee te leven met bepaalde personages. Het resultaat is dat de film niet meer is dan een reeks van conversaties en melodramatische gebeurtenissen.

Een sterrencast is geen garantie voor een goede film, maar over de acteurs in August is geen kwaad woord te zeggen. Streep zet een geloofwaardige zieke en verwarde vrouw neer en ook Julia Roberts, Ewan McGregor en de jonge Abigail Breslin weten hun personage realistisch neer te zetten. De nominaties voor diverse prijzen, waaronder Oscars, BAFTA Awards en Golden Globes, zijn dan ook zeker verdiend en hadden best aan deze acteurs uitgereikt mogen worden. Desondanks kunnen zij de film niet redden. August: Osage County blijft een langdradige film die meer lijkt op een te lange aflevering van een soapserie dan een aangrijpend drama.