Internationaal Filmfestival Rotterdam: werelds en multidisciplinair

Het is weer Internationaal Filmfestival Rotterdam. Lisa van der Waal bezocht de futuristische openingsfilm Her met Joaquin Phoenix, Amy Adams én de stem van Scarlet Johansson. En zet op een rijtje wat er daarnaast de moeite waard is.

Op woensdag 22 januari ging de 43ste editie van het Internationaal Filmfestival in Rotterdam (IFFR) van start. Het festival werd geopend met de film Her, een origineel boy meets girl-verhaal van regisseur Spike Jonze (Being John Malkovich). Theodore (Joaquin Phoenix) valt voor de charmante, grappige en intelligente Samantha. Deze vrouw blijkt echter geen mens van vlees en bloed te zijn, maar een revolutionair nieuw operating system met een hese stem (ingesproken door Scarlet Johanssen). Jonze bevraagt enerzijds de essentie van liefde en verklaart anderzijds zijn liefde aan het toekomstige Los Angeles. Nadat Her drie Golden Globe-nominaties ontving, werd de film ook nog genomineerd voor vijf Oscars.

Naast Her is er natuurlijk nog veel meer te zien. Van korte films van slechts enkele minuten tot heel lange films van meer dan vijf uur. Van oude klassiekers tot films die op het festival hun wereldpremière beleven. Dit jaar besteedt het IFFR speciaal aandacht aan Europa, met het thema 'The State of Europe', waarmee het festival alvast vooruitblikt op de Europese verkiezingen die dit jaar plaats zullen vinden. Met films (zoals Gare du Nord, Feel my Love en Ida), talks en debatten biedt het IFFR een platform voor reflectie en discussie over de toekomst van Europa. Daarnaast kunnen bezoekers ook de visie op het toekomstige Europa van theatermaker Thomas Bellinks beleven in zijn tentoonstelling Domo de Europa Historio en Ekzilo.

Natuurlijk zijn er ook genoeg films te zien die buiten Europa gemaakt zijn, zoals de bizarre romantische komedie Anatomy of a Paper Clip van de Japanse regisseur Ikeda Akira, de creatieve documentaire The Iranian Film van de in Nederland afgestudeerde Yassine El Idrissi of de tweede film van de Urugayaanse Tiger Award-winnaar Manola Nieto, The Militant, genomineerd voor The Big Screen Award. IFFR biedt ook plaats voor filmmakers die van dichter bij huis komen, zoals Billy Pols, die het leven van de Rotterdamse skater Tim Zom in beeld brengt. Sommige vertoningen zijn nog net even iets specialer, doordat een regisseur of filmcriticus de film inleidt of juist achteraf in gesprek gaat met het publiek.

Voor de iets minder cinefielen onder ons heeft het IFFR een aantal bijzondere tentoonstellingen, zoals de eerder genoemde Domo de Europa Historio en Ekzilo, het dagelijkse dansfeest Dance, Dance, Dance en diverse workshop als Speech Karaoke en How to survive... op het programma staan. Zoals elk jaar wordt het festival afgesloten met een slotfilm en een slotfeest.

Het Internationaal Filmfestival Rotterdam loopt nog tot en met 2 februari. Nieuwsgierig geworden naar het programma? Kijk dan op www.iffr.nl.