Kerst anno 2013

Een onmogelijke titel:OMG! XMAS-SHOW! WTF? van een groep met de naam Dood Paard. Theater Kikker brengt deze feestdagen een bijzondere kerstvoorstelling.

Laten we eerlijk wezen: er is weinig sprookjesachtigs aan de wereld anno 2013. Gelukkig is daar Kerstmis, dé tijd van het jaar waarin alles een beetje mooier wordt. Tijd voor een nieuw feel good Kerstverhaal om aan je klassiekers toe te voegen!

2013-proof
Kijk, sprookjes blijven tijdloos, maar soms is het wel nodig om die fantastische moralistische verhaaltjes even flink op te schudden. Dat kan door Hans en Grietje een geweer in hun handen te douwen in een bioscoopkraker, maar dat kan ook door een aantal klassieke (Kerst)verhalen samen te smelten tot één nieuw – en 2013-proof – verhaal. Dood Paard heeft heel verstandig gekozen voor optie nummer twee. Het resultaat gaat onder de titel ‘OMG! XMAS-SHOW! WTF?’, wat toch wel je aandacht grijpt, moet je toegeven! Kerstklassiekers zoals A Christmas Carol, de Notenkraker en de Sneeuwkoningin vormen de basis voor een gloednieuw sprookje met een rauw komisch randje.

Niet al te lang en mild ongelukkig
Als je je afvraagt waar afgedankte en vergeten sprookjesfiguren zich vertoeven, zoek dan niet verder: deze voorstelling heeft ze gevonden. Verdwaalde prinsessen, depressieve Kerstmannen, en dronken vogels worstelen nog best met problemen die wij zelf ook zullen herkennen uit ons dagelijks leventje. Het is dan natuurlijk wel hopen dat er een ‘lang en gelukkig’ einde in gaat zitten, maar dat gaat uiteraard gepaard met een goede dosis moraliteit en de ultieme Kerstgedachte(s). Een verhaaltje dat je zeker zal verwarmen in een koude periode!

OMG! XMAS-SHOW! WTF? is te zien in Theater Kikker van 28 december t/m 5 januari 2014 . Dit artikel verscheen eerder op www.sapsite.nl , hét magazine over cultuur en uitgaan in Utrecht!