DUB on Tour: studenten komen met lastige kwesties uit de praktijk

Twee keer per jaar verlaten de redacteuren van DUB gezamenlijk de burelen van het Bestuursgebouw en bouwen een stand op een plek waar veel studenten komen. Afgelopen dinsdag waren we te gast bij Geesteswetenschappen en stonden we midden in de UB Binnenstad.

Dat is terug te zien aan de artikelen. We schreven over het Studiepunt dat gaat WhatsAppen, over het experiment met anoniem tentamineren en over het heel bijzondere Babylab aan het Janskerkhof. Gewerkt wordt nog aan een fotoreeks van de studieverenigingen en aan een portret van de redactie van Geestdrift. Het was niet de eerste keer dat DUB ging touren: eerder waren we bij het onderwijsgebouw van Rechten en het Langeveldgebouw van Sociale Wetenschappen

Het is uiterst zinvol om in gesprek te gaan met studenten die niet per se in medezeggenschapsraden zitten, maar gewoon studeren. Wat houdt hen bezig? En waarover zou DUB volgens hen moeten schrijven?

Wat opvalt is dat de schare studenten die kiest voor de UB heel uiteenlopend is. Je komt er studenten tegen van Geesteswetenschappen en Rebo, maar ook studenten van de bètafaculteit, een van de hogescholen, Universiteit van Humanistiek of van universiteiten elders in het land.

Wat houdt deze studenten bezig? Een studente die overstapte van het University College Utrecht naar rechten in Utrecht, zegt: “Het is een enorm verschil. Bij UCU word je geleerd om kritisch te zijn en moet je vrij veel zelf doen. In de bachelor bij Rebo zijn de groepen groter en gaat het vooral om het consumeren van kennis.”

Een wat oudere studente volgt ‘stiekem’ een deeltijdopleiding. “Ik ben ooit begonnen met Geschiedenis aan de UU en wil het nu afmaken. Het is een bijzonder positie. Je betaalt het volle pond, maar doet er twee keer zo lang over. Ik vraag me af of er meer mensen zijn zoals ik.”

Ook heeft iemand een tip voor docenten. “Op Blackboard plaatsen docenten zogenaamde course manuals. Maar de manier waarop docent die erop plaatsen is zo groot, dat je daar als student niet mee uit de voeten kan. Die zouden meer eenheid moeten vertonen.”

Vrij veel studenten werken in de UB aan hun thesis. En dat vergt de nodige discipline, zo kregen we te horen. Eén student vroeg ons uit te zoeken hoe het zit met de eerste en tweede lezer van een scriptie. “Bij mij zijn die twee het niet met elkaar eens. De eerste begeleider heeft het hele proces meegemaakt en beoordeelt het werk als goed. De tweede lezer wil een onvoldoende geven. Hoe moet je daar als student nu mee omgaan?”

Het zijn zo een paar interessante thema’s uit de praktijk waar DUB mee aan de slag kan gaan. Dit soort tips zijn welkom.

Daarnaast blijken veel studenten begaan met het thema duurzaamheid en vraagt er één of er niet ook een Green Office in de binnenstad te komen. Een ander zegt: “Ik vind de spanning tussen duurzaam willen zijn en duurzaam doen best wel moeilijk.”  Een Genderstudent doet een door de EU gesteunde master met een double degree. Eén jaar in Utrecht, één jaar elders in Europa. Verder vroeg een studente Psychologie aandacht voor het enterisch zenuwstelsel. Pardon? “Het is je tweede brein”, legt ze uit. “Het zenuwstelsel van het spijsverteringsstelsel heeft grote invloed op je gesteldheid. Door bepaalde eetpatronen kun je dit zenuwstelsel beïnvloeden waardoor je minder spanning of stress voelt. Dat is echt interessant om uit te zoeken.”

Een leerzame dag dus. En mogelijk leidt het tot nieuwe artikelen. Wij hadden zelf die dag ook wat programmapunten voor de studenten. Zo hield de afgestudeerde studente kunstgeschiedenis galeriehouder Cathelijne Dapiran en fotograaf en Social Media freelancer Tim Vermeire een korte workshop hoe je als student je eigen galerie kunt beginnen en op welke wijze je beeld kunt gebruiken om jezelf te profileren.

Ook kregen de studenten die ons liken op Facebook of Instagram een cadeau. Ze mochten kiezen tussen een DUB-dopper en een DUB-powerbank. Heb je ons 6 juni gemist en wil je ook zo’n dopper of powerbank? Kom dan naar de redactie, laat zien dat je ons op Facebook en Instagram hebt geliked en dan krijg jij ook zo'n cadeau.