Apple-logo onzichtbaar gemaakt in UU-filmpje

Screenshot uit het promotiefilmpje van de UU. U ziet de MacBook waarvan u niet mag weten dat het een MacBook is.

Een Apple-logo op de achterkant van een MacBook is weggepoetst in een filmpje over het nieuwe intranet van de Universiteit Utrecht.

Alle UU-medewerkers kunnen sinds vandaag op het nieuwe intranet. Als introductie is er een filmpje gemaakt om medewerkers wegwijs te maken op de site.

Wie schetst onze verbazing? Het Apple-logo op de achterkant van een MacBook is geblurd. Terwijl kijkers seconden daarvoor stickers van Windows 7 en Intel prominent voor hun snufferd krijgen.

Wel het logo van Windows in beeld brengen en niet dat van Apple? Dat roept vragen op.

Anke Smits, die als communicatiemedewerker betrokken is bij de introductie van het intranet, laat weten dat het Apple-logo is weggehaald in verband met het ict-beleid van de Universiteit Utrecht. De ict-afdeling ondersteunt immers alleen computers met Windows. "We willen niet de suggestie wekken dat we als Universiteit Utrecht Apple ondersteunen."