Brave studenten op de fiets mogen op de foto

Zit je net lekker te whatsappen op de fiets, word je opgeschrikt door een luid toeterende auto. Met een ruk aan je stuur kan je nog net een ongeluk voorkomen. Een bekend scenario voor menig student. TeamAlert wil hier een stokje voor steken.

De student die morgen in De Uithof met van alles bezig is tijdens het fietsen krijgt een tik op de vingers. TeamAlert, een verkeersveiligheidsorganisatie voor en door jongeren, staat klaar om te praten over afleiding op de fiets.

Zo is er een filmpje dat studenten aan het denken moet zetten. Want, zo beweert TeamAlert, als Columbus was afgeleid zou hij nooit Amerika hebben ontdekt. En als de sprookjesprins was afgeleid toen hij Sneeuwwitje wilden kussen, was zij nog steeds aan het slapen. Dus… de student die zich niet laat afleiden, gaat een gouden toekomst tegemoet. Een geloofwaardig verhaal? Merel Lankhorst van TeamAlert denkt van wel. “Het heeft op een middelbare school ook goed gewerkt en dit zijn leeftijdsgenoten.”

Niet alleen het filmpje moet studenten klaarstomen voor veilig fietsgedrag. Er is ook een fotomuur. De student kiest een bordje met zijn favoriete vorm van afleiding, zoals muziek luisteren of kletsen. Ze krijgen dan een stichtelijk praatje van het voorlichtingsteam te horen. Als de student dan belooft beter op te letten, bijvoorbeeld door met één oortje muziek te luisteren, wordt dit opgeschreven. Ze mogen dan met die tekst op de foto. WOW. En de volgende dag kunnen ze die foto dan terugvinden op de website van TeamAlert. WOW. Lankhorst heeft vertrouwen in de werking hiervan. “De meeste studenten vinden het leuk om op de foto te gaan.”