Cameraman filmt eerste werkdag collegevoorzitter

Vanochtend was het dan zover. De Universiteit Utrecht heeft weer een nieuwe voorzitter. Een ontvangstcomité met camera wachtte Marjan Oudeman ’s ochtends op.

Wanneer komt chauffeur Willem met de auto om de hoek draaien? Vanaf half negen staat Henny Ram met camera op de schouder te wachten op de aankomst van de nieuwe collegevoorzitter. Hij maakt een film in opdracht van de universiteit over de eerste honderd dagen van Marjan Oudeman. Het idee is dat studenten en medewerkers zo zien hoe de bestuurder de eerste maanden aan de universiteit beleeft.

Ook Ellen Neslo, werkzaam op de vijfde verdieping van het Bestuursgebouw - waar het college van bestuur kantoor houdt - wilde haar persoonlijk welkom heten. Zo’n groepje wachtenden valt op. Is ze er al? Klokslag negen uur rijdt de Volvo het Leuvenplein op. De chauffeur draagt vier zware plastic tassen met UU-logo, waarschijnlijk het huiswerk. Dan betreedt Marjan Oudeman via de achterdeur het Bestuursgebouw. Ze vliegt meteen de lift in. Op de vijfde verdieping staan bloemen en drinkt ze koffie met haar nieuwe collega’s. De spits is eraf.

Marjan Oudeman werd in februari gepresenteerd als nieuwe collegevoorzitter. Omdat ze eerst haar taken bij AkzoNobel wilde afronden, is ze pas vandaag (1 juli) begonnen aan de universiteit. De komende periode staat in het teken van kennis maken met de universiteit. Tijdens de opening van het academisch jaar, op 2 september, zal ze de openingstoespraak houden.