De beste paaldanseressen in De Uithof

Demonstratie 'Pole Fitness' vorig jaar op sportcentrum Olympos

Het gerucht gaat dat ergens in een SSH-complex laatst een paaldanspaal door een ruit ging. Dat verhaal is te goed om te checken.

We stellen ons een scène voor uit Sophie Coppola’s laatste film Somewhere. Een blonde tweeling plaatst twee demontabele palen midden in de suite van het dure Chateau Marmont Hotel en begint zwijgend met hun act voor de verveelde acteur Johnny Marco. Zou het zoiets filmisch geweest zijn daar in die studentenkamer van het IBB, de Cambridgelaan of Tuindorp West?

Hoe dan ook, paaldansen –  voor sommigen liever pole fitness - geniet nog steeds een groeiende populariteit. De cursussen van Olympos zitten boordevol. En aanstaande zondag vinden in het studentensportcentrum in De Uithof zelfs de Nederlandse Kampioenschappen plaats. Olympos-docente Mariska Schoonderwoerd staat in de finale van de gevorderde danseressen en cursiste Esmée Nieuwkoop heeft de finale van de beginnersgroep gehaald.

Voor de vaste volgers van dansprogramma’s op tv zijn er dit weekeinde enkele bekende gezichten te bewonderen, zoals die van Ingrid Jansen (Dancing Queen) en Boris Schreurs (So You Think You Can Dance). Beiden speelden hoofdrollen in de Nederlandse dansfilm Body Language.

Een entreekaartje voor het NK geeft recht op deelname aan twee of drie dansworkshops onder leiding van deze en andere beroemdheden. Maar verder draait het allemaal om pole fitness, niet voor niets the ultimate workout for modern day women.

Tot donderdag nog korting op kaartjes hier, daarna 15 euro aan de kassa.