Gsm-rondo maakt privégesprek in het openbaar mogelijk

En dan staat er ineens zo’n blauw ding in de hal van het Bestuursgebouw. Een blauw ding met benen er in. Wat doen die benen daar?

Die benen horen bij een collega die aan het bellen is met haar mobiele telefoon. “Leuk hè”, zegt ze. “Hier kun je even mobiel bellen zonder dat anderen er last van hebben.” Het blijkt precies de bedoeling te zijn van het blauwe ding dat Telefoonbox heet.

Een uitvinding, want wie ergert zich nooit aan de in het openbaar gevoerde privégesprekken over relaties en enge ziektes die in het trappenhuis of in een gang worden gehouden? De hele universiteit zou geholpen zijn bij het neerzetten van dit soort boxen. Maar voor wie is dit leuke blauwe model bedoelt?

Voor de Universiteitsbibliotheek in De Uithof, zegt Cristel Kleijne van Vastgoed & Campus. “Daar ergeren bezoekers zich aan de geluidsoverlast die mobiele bellers maken. Aan ons werd gevraagd een oplossing te bedenken.”

De komende tijd worden er in het Bestuursgebouw verschillende modellen getest. Model Rondo is de eerste. Je kunt lekker tegen de wand aanhangen en er zit een plankje voor een klein maatje handtas of een blocnootje. Bibliotheekmedewerkers komen langs om te luisteren of het werkt.

Maar waarom staat dat proefbelhuisje eigenlijk niet in de UB? Kleijne: “Hij had bij ons op de kamer moeten staan. Het gaat om een uitprobeermodel en daar moeten we voorzichtig mee omgaan. Maar hij paste niet in de lift. Toen mochten we hem in de hal zetten.”

Voorlopig komt de telefoonbox alleen in de bibliotheek. "De UB is de enige die dit verzoek bij ons heeft neergelegd." Klagen dus als je ook zo’n keck huisje wil in jouw gebouw.

Tags: ub uithof