Loopbrug Minnaert gesloopt: omlopen dus

Studenten en medewerkers die vaak pendelen tussen het Minnaert- en het Ballotgebouw moeten vanaf volgende maand behoorlijk wat extra meters maken. De loopbrug tussen de twee gebouwen wordt gesloopt.

Begin juli verdwijnt de doorgaande route tussen het Minnaertgebouw en het Buys Ballotgebouw. De loopbrug moet wijken voor de bouw van het nieuwe onderwijsgebouw van de bèta’s en geo’s.

Dit betekent veel hinder voor studenten die van de kamers van de studieverenigingen in het Buys Ballot naar een collegezaal in het Minnaert willen of voor medewerkers die vanuit het Buys Ballot de kantine in het Minnaertgebouw bezoeken. Zij zullen buitenom van het ene naar het andere gebouw moeten lopen. Toch al gauw enkele honderden meters.

Als alles meezit verbindt het nieuw te bouwen onderwijscentrum de twee gebouwen vanaf februari 2015 weer met elkaar. Voorlopig is alleen het puin van het neergehaalde Aardwetenschappengebouw te zien op en naast de plek waar de nieuwbouw moet verrijzen (zie foto's).

De faculteit Bètawetenschappen heeft nog even met het plan gespeeld om een tijdelijke loopbrug aan te leggen tussen het Minnaert en het BBL. In de faculteitsraadvergadering noemde directeur Druijf dit echter niet realistisch. “Berekeningen wezen uit dat dat zo’n 3 tot 4 ton zou kosten. Dat vinden we te duur voor de korte periode waarin zo'n brug dienst zou doen.”

Het faculteitsbestuur heeft de sloop van de brug weten uit te stellen totdat de matchingsdagen voor nieuwe studenten en de laatste tentamens achter de rug zijn. Omstreeks 8 juli gaan de slopers aan de slag.

Deze maand wordt in het gras voor het Minnaertgebouw een voetpad aangelegd tussen BBL en Minnaert. Faculteitsraadslid Jan Builtjes gaf zijn bestuur nog een welgemeend advies mee. “Ik denk dat je beter kunt wachten totdat je in het gras kunt zien wat mensen de meest effectieve looproute vinden. Er vormt zich vanzelf een pad. Dat moet je dan verharden.”

De site van Bètawetenschappen publiceerde deze week een interview met hoofd Huisvesting Machiel van der Grift over deze kwestie.