Project Expeditie, feestje voor (bijna) iedereen

Alle medewerkers van de universiteit werden deze week door Bert van der Zwaan uitgenodigd voor een feestje op 28 maart. Wie gaat er komen en mag dat in werktijd?

Het idee voor een feest vanwege de verjaardag van de universiteit (op 26 maart) ontstond ruim een half jaar geleden. “We maken de universiteit met elkaar en daarom moeten we samen feest vieren”, legt de rector in een filmpje uit waarom hij dit gezamenlijk feestje wil rond de dies. De universiteit is een community die op zijn best is als we boven de eigen hokjes uitkomen en gebaat is bij discussie, debat en elkaar ontmoeten. “We denken al te bedrijfsmatig op de universiteit.”

Bedrijfsmatig was in eerste instantie wel de reactie van het Facilitair Service Centrum. Die stuurde alle medewerkers een mail dat ze naar het feestje mochten, mits ze er maar netjes uren voor opnemen. En als tip: Of je gaat na vijf uur natuurlijk, dan ben je toch al vrij. Directeur Ineke van Oosten: "Ik was mij niet bewust dat dit een 'uitnodiging namens de universiteit, dus van het CvB' was. Ik heb de managers nu gezegd dat mensen in werktijd kunnen gaan, als de dienst dat toelaat." Dat is ook het beleid  van de andere diensten en faculteiten.

Een feestje dus. Een ontdekkingstocht voor alle medewerkers en hun familie met een overzicht van hetgeen de universiteit te bieden heeft. Dan kom je snel uit bij het universiteitsmuseum. Maar ook Studium Generale en Parnassos zijn erbij betrokken. “Hoe maken we het voor iedereen interessant? Dat is een uitdaging”, vertelt Melanie Peters van Studium Generale. “We zijn uitgegaan van het museum en hebben per faculteit een activiteit bedacht.” Zo kun je tijdens de Expeditie deze middag onder meer piskijken, een persoonlijkheidstest doen, een dilemmaspel spelen en deeltjesversneller bekijken.

Wie komen er naar het feestje? Dat wordt een verrassing. Een feestje moet spontaan en leuk zijn. Dus hoef je je niet op te geven. “Anders maak je de drempel te hoog”, zegt Peters. “Bovendien zegt het niets als je mensen laat intekenen. Dan heb je veel no show.” Er kunnen honderd mensen komen, maar ook een paar duizend.

“We hebben geen idee hoeveel mensen er gaan komen en wanneer binnen de vier uur dat het feest duurt. We hebben wel veel ervaring met de museumnacht”, vertelt Sylke de Heus die het programma mede heeft opgezet. “We hebben overal een doorlopend programma en daardoor nergens opstoppingen. Voor wat we nodig hebben aan eten en drank hebben we een inschatting gemaakt.”