Storing DigiD ook lastig voor deadline aanmelders

Het lijkt de wet van Murphy. Eerst kondigt StudieLink vlak voor de nieuwe aanmeldingsdeadline van 1 mei onderhoudswerkzaamheden aan, blijkt de student de dagen voor de storing niet te kunnen inloggen met hun DigiD.

De Universiteit Utrecht heeft voor het eerst een verplichte vroege aanmelding van 1 mei voor de eerstejaars. Eerst krijgt de universiteit te horen dat StudieLink net voor de deadline een paar dagen uit lucht is wegens onderhoud. En dan blijkt kort voor dat onderhoud opeens DigiD niet te werken door een zogenaamde DDoSaanvallen van cybercriminelen. De elektronische handtekening is nodig om je aan te melden voor de nieuwe studie.

Het NOS Journaal pikte dit op. Donderdagmiddag stond de verslaggever van het NOS Journaal op de stoep bij Theo Wubbels om te vragen hoe erg het is. “Het levert extra telefoontjes op en het blijft spannend hoeveel effect het heeft”, zei de Admissions Dean van de universiteit.

“Gelukkig hebben we de studenten steeds gezegd dat ze zich tijdig moeten inschrijven”, nuanceert hij later die middag tegen DUB. “Alleen al het aanvragen van een DigiD kost vijf dagen. Daar hebben we de aankomende studenten voortdurend op gewezen. Ik denk dat de meeste aanmeldingen al binnen zijn. Maar je weet nooit zeker hoeveel scholieren zich alsnog willen aanmelden.”

Vanmiddag om vier uur ging Studielink uit de lucht. Dat is nog een voordeel bij een nadeel. Speciaal voor de Utrechtse studenten staat er dat aanmelden van 28 april weer mogelijk is. Mits de DDoS aanvallen tegen die tijd werkelijk voorbij zijn natuurlijk.

Voorlopig maakt Wubbels zich weinig zorgen. De aanmeldingscijfers zien er rooskleurig uit. Het lijkt of de vroege inschrijving en de daarop volgende matching de scholieren eerder aantrekt dan afstoot. Nu maar kijken of het ook betere en gemotiveerde studenten oplevert die de studie kiezen die het best bij hen past. Want dat is uiteindelijk de bedoeling.