University College is 'fijn' visitekaartje voor UU

Een lege fietsenstalling en volle vuilniszakken

De universiteit zou zich moeten schamen. Het terrein van de International Campus Utrecht op het voormalige terrein van de Kromhoutkazerne, lijkt zo af en toe eerder op de straten in Napels ten tijde van de hoogtijdagen van de vuilophaalstaking dan op het rijksmonument dat zou moeten zijn.

Dat schrijft Career Development Officer Bas Defize aan DUB. Vanuit zijn werkkamer kijkt hij regelmatig tegen een stapel kapotgepikte vuilniszakken en andere troep aan. Die liggen op het campusplein, voor de deur van de College Hall. En ja, dat is het hoofdgebouw van University College Utrecht.

Eigenlijk zou dit gedeelte, schrijft Defize,  plaats moeten bieden aan een bescheiden fietsenstalling voor medewerkers, die na lang aandringen eindelijk gerealiseerd werd. Nog even los van de constatering dat het een lelijke constructie is (dat is tenslotte een kwestie van smaak), is men ook nog vergeten de rekken voor de fietsen te bestellen. Daarnaast is de stalling door de plaatsing van ondergrondse vuilcontainers vlak voor de ingang ook nog ontoegankelijk. Dat wordt versterkt doordat de capaciteit van de vuilcontainers zo laag is, dat regelmatig de zakken bovengronds zwerven (zoals de dag toen deze foto wed genomen).

Het idee van de fietsenstalling was geweldig, vindt Defize, maar de praktijk laat zeer te wensen over. De stalling is feitelijk vanaf het begin op slot geweest. De UU'er vindt dat het prachtige terrein een geweldig visitekaartje zou moeten zijn van de universiteit. Maar wat hij regelmatig ziet, is het tegenovergestelde: een dump.