Waarom staat de NOS voor de deur?

Verschillende cameraploegen dwalen vandaag over De Uithof. Dat roept vragen op. "Is er een celebrity overleden?"

De straalwagen van de NOS staat tussen het Bestuursgebouw en het Universitair Medisch Centrum en trekt maandagmiddag veel bekijks. Als de DUB-medewerker een foto maakt, komen verschillende mensen naar hem toe. Wat is het laatste nieuws? "Is er een celebrity overleden?"

Nee, dat is niet de reden. Een medewerker suggereert dat ze komen filmen omdat het UMCU als laatste is geëindigd van de academische ziekenhuizen in de AD-ziekenhuis top 100. Volgens hem is dit nieuws hard aangekomen in het ziekenhuis. Zo hard, dat de test zal worden aangevochten, zo las hij in een intern communiqué. Ook dat is echter niet de reden.

Maar wat is dan wel het baanbrekende nieuws dat niet alleen de NOS, maar ook het RTL Nieuws naar De Uithof trekt? Dat heeft te maken met het bericht in de Volkskrant dat de Universiteit Utrecht eerstejaars "gaat testen op geschiktheid" met een verplichte matchingsprocedure.

Uhhh. Dat is toch niet nieuw? Dat stond al in het strategisch plan waarover vorig jaar bericht werd en de prestatieafspraken die in mei naar buiten kwamen. En het DUB themamagazine had matching als voornaamste onderwerp.

Ja, maar nu staat het op de voorpagina van de Volkskrant. En dan is het nieuws. Landelijk nieuws. Rector Bert van der Zwaan mag nu overal uitleggen dat Utrecht de studenten wil testen op hun motivatie en geschiktheid voor de studie.

De rector probeert in de media duidelijk te maken dat de student uiteindelijk zelf beslist. Want in de hypedie het nieuwsbericht met zich meebrengt, dreigt die nuance verloren te gaan en lijkt het of de Universiteit Utrecht rücksichtslos gaat selecteren. Dat is zelfs voor de UU nog een stapje te ver.