Gratis T-shirt aan de man brengen wanneer de studie het toelaat

Zelf draagt Garm tijdens het interview het allereerste en tot nu toe enige T-shirt dat zijn bedrijf afleverde

Frustratie en gemis zijn de inspiratiebronnen voor student Informatiekunde Garm Lucassen. Hij heeft twee internetbedrijfjes opgezet: één voor T-shirts en één voor muziek.

De vaart is er inmiddels een beetje uit, blijkt na het interview met Garm Lucassen (20) en derdejaars bachelorstudent Informatiekunde. Na het bedenken van zijn bedrijfjes en het maken van de websites, moest de studie even voorgaan. “Ik kan het me nu niet permitteren om een nachtje door te halen”, legt hij uit in zijn studentenkamer, de kamer waar ook de twee bedrijven gehuisvest zijn. In de zomer wil hij de website van Frapp.it perfectioneren, zodat hij in september echt aan de slag kan. Dan is het tijd voor de acquisitie en de marketing.

De kamer van Garm aan de de Ina Boudier-Bakkerlaan is waar het allemaal gebeurde. “Ik lag in mijn bed”, wijst de student Informatiekunde naar de twijfelaar in de hoek. Daar kwam het idee voor Frapp.it. “Het idee is simpel. Er is een markt van 5 miljard euro op jaarbasis voor promotionele T-shirts. Het probleem is alleen dat niemand die shirts draagt, omdat ze oerlelijk zijn.” Dat probleem wil hij oplossen met zijn webservice Frapp.it, dat voor ‘free apparel’ staat. Maak een shirt aantrekkelijk door op de voorkant een ‘coole’ afbeelding te zetten en op de achterkant de naam van het bedrijf bijvoorbeeld. “Dan ontstaat er een win-win situatie”, meent Garm die achter zijn computer zit.

Gamification
De student draait zijn computerscherm een kwartslag en tovert de website van Frapp.it tevoorschijn. “Kijk, de site is nog niet af, maar het idee staat. Mensen kunnen hier een gratis T-shirt bestellen met hun eigen ontwerp op de voorzijde. Via gamification (een in dit geval digitale spelvorm om mensen te bewegen iets te doen red.) krijgen bezoekers een prikkel om foto’s van zichzelf te (laten) maken wanneer ze het shirt dragen en deze vervolgens te uploaden”, licht Garm toe. Bij drie ge-uploade foto’s krijg je dan weer een nieuw shirt en zo start de cyclus opnieuw. De prikkel, of incentive, bestaat uit het uitvoeren van opdrachten, bijvoorbeeld het maken van verschillende foto’s terwijl je het T-shirt draagt, bijvoorbeeld voor de Eiffeltoren of het hoofdkantoor van het bedrijf dat reclame achterop je T-shirt heeft gedrukt.

Het idee voor Frapp.it is ontstaan in zijn hoofd, zegt Garm. Daarna ging hij, zoals hij dat zelf zegt, de puntjes met elkaar verbinden. “Voor mijn afstudeerscriptie sprak ik met directeur Roel Raatgever van de in De Uithof gevestigde Incubator UtrechtInc. Ik legde hem mijn idee uit en hij stelde voor dat ik mee zou doen aan de Startupawards”, zegt Garm. Zo werd hij gedwongen goed na te denken over zijn concept, want het hele plan moest op slechts één A-4tje passen. “Ik heb er flink op gezwoegd en het vier keer herschreven voordat ik tevreden was.” Uit de tientallen inzendingen werd zijn idee geselecteerd voor de finale. Hij mocht zijn idee voor de jury pitchen. Helaas wist hij de eerste plaats niet in de wacht te slepen.

Krabben waar het jeukt
Hoewel zijn frapp.it site nog niet af is en zijn studie voorrang heeft, blijkt het ondernemersbloed te gaan waar het niet gaan kan, want Garm is alweer een nieuw idee aan het uitwerken. Veel ondernemingen, diensten of producten komen volgens hem voort uit frustratie of gemis. ‘Scratch your own itch, zeggen ze in de wereld van de techstartups,’ licht Garm toe en zo ook zijn laatste idee: een alert voor muziekfans die direct op de hoogte gebracht willen worden van de nieuwste releases van hun favoriete artiesten.

Over de naam van zijn nieuwe idee, Releasification, is hij nog niet tevreden maar de dienst voor Last FM, een grote online muziekcatalogus, is sinds Koninginnedag live. “Ik vind het jammer dat ik slechts mondjesmaat informatie via Last FM krijg, wanneer mijn favoriete artiest een nieuw album of een nieuwe single uitbrengt.” Hij besloot daarop zelf met een betere oplossing te komen. Geïnteresseerden ontvangen een wekelijkse e-mail met daarin de nieuwste releases van hun favoriete artiesten.

Hij verwacht niet dat er miljoenen mensen gebruik zullen maken van zijn service want er zijn meer hulpprogramma’s voor Last FM en die halen volgens hem zelden meer dan 100.000 gebruikers. “Ik heb nu 23 gebruikers, zonder reclame te maken en het is mooi als dit uiteindelijk groeit naar 1000.”

Met deze site verdient hij geld als gebruikers klikken op links in de mail die naar iTunes en Amazon leiden waar ze een liedje of album kopen. “Ik verwacht dat ik daarmee net uit de kosten kan komen.”

Of hij het niet frustrerend vindt dat Frapp.it door de studie op een laag pitje staat en het volgende project/idee zich al weer aandient? ‘Design is as imperfect as we are’ is een citaat uit een oude Wired (Amerikaans magazine over de technologie red.) die Garm aanhaalt. “Dat resoneert wel met me, het is een rem voor perfectionisme. Je kunt dingen bedenken en ontwerpen, maar het is uiteindelijk net zo imperfect als dat jijzelf bent.”