De studenten van MijnStudent

Het succes van studentondernemer MijnStudent

Body: 

Studenten zijn toch slim? Dan kun je misschien ook wel even naar mijn computer kijken. Zo ongeveer begon studentenklusbedrijf MijnStudent in Utrecht. Nu heeft de onderneming in verschillende steden een vestiging.

Studenten zijn toch slim? Dan kun je misschien ook wel even naar mijn computer kijken. Zo ongeveer begon studentenklusbedrijf MijnStudent in Utrecht. Nu heeft de onderneming in verschillende steden een vestiging.

Het verhaal van oud-student Gerhard te Velde (29) leest als een klassiek ondernemersverhaal zoals je dat vaak in Amerika tegenkomt. Net zoals wijlen Steve Jobs ooit nederig begon met ondernemen vanuit een garage in Californië, zo startte sociologiestudent Te Velde vanuit zijn kamer in Tuindorp-West met wat tuingereedschap.

“Mijn opa was dominee en amateurbotanicus en als hij op de koffie kwam, vertelde hij enthousiast over de planten in de tuin. Opa had thuis kaartenbakken vol met daarin de Latijnse namen van planten.” Met die kennis dacht hij geld te kunnen verdienen; een bijbaantje in een winkel trok hem minder. Gerhard maakte briefjes waarop stond dat hij zichzelf aanbood als tuinman. Die verspreidde hij in 2006 in de nabij gelegen wijken.

Er bleek veel vraag naar de diensten van Te Velde en daarom besloot hij zijn vrienden Joren Harmanny en Jochem Oldenbroek in te schakelen. Terwijl Te Velde met Harmanny, die nog steeds compagnons zijn, in een tuin werkte, werd hun gevraagd of ze konden helpen sjouwen bij het leegruimen van de zolder. Oldenbroek, die in 2011 MijnStudent verliet, werd diezelfde week tijdens het omhakken van een boom gevraagd of hij een computervirus kon verwijderen. Hier ontstond het idee om een klussenbedrijf te beginnen. Inmiddels biedt MijnStudent werk aan ruim 200 studenten die in de hele Randstad klussen.

In 2008, toen de kredietcrisis in volle hevigheid losbarstte, besloten de inmiddels afgestudeerde Te Velde en Harmanny de sprong te wagen en fulltime te ondernemen. Inmiddels hebben de heren acht mensen in vaste dienst en zijn er al 6000 klanten geholpen. Het schoffelen en wieden van de tuin, het installeren van een computer, een verhuizing of een schilderij aan de muur? Te Velde en Harmanny leveren een student die de klus opknapt. Naast particulieren bedient MijnStudent inmiddels ook zakelijke klanten: waaronder de Universiteit Utrecht.

Hoe is MijnStudent zo succesvol geworden? Gerhard te Velde geeft tips.

Handen uit de mouwen
Gerhard te Velde rondde met succes een master Sociologie af. Hij vond het heerlijk om na zijn colleges fysiek bezig te zijn gewapend met een schop en een schoffel. “Twee dagen werken in de tuin houdt je lekker fit. Het was een uitlaatklep.” De ondernemer is de hands-on mentaliteit nooit verloren. “Als ondernemer moet je veel aanpakken. Klanten bellen, klussen inplannen maar ook papier bestellen en de prullenbakken legen. Simpele en praktische dingen,” zegt Te Velde. Het is de essentie van ondernemen, vindt hij.

Intelligentie helpt
Tijdens zijn studie, die was gericht op beleidsvraagstukken, miste hij wel eens een college omdat hij in de tuin stond. “Maar je kunt niet echt lezen terwijl je onkruid wiedt, dus dat deed ik niet te vaak.” Terugkijkend heeft hij maar weinig gehad aan zijn studie dat als ondernemer van pas komt. Volgens Te Velde helpt intelligentie als je onderneemt en in die zin is het behalen van een master nuttig. Het biedt een intellectuele basis, maar inhoudelijk staan vakken vaak ver weg van het ondernemerschap.

Doe maar gewoon
Te Velde ziet wel dat er aandacht is aan de universiteit voor ondernemen, maar hij vindt dat het wel wat nuchterder kan. “Die incubator coolness en het Coffeecompany-gevoel van de hippe en toffe jongens die geld willen verdienen met een app,” zegt Te Velde. De ondernemers van MijnStudent zien zichzelf niet als commerciële boys die snel willen cashen. “Wij willen met onze onderneming geld verdienen maar ook iets betekenen voor de maatschappij. Onze studenten vinden het dan ook dankbaar werk. En klanten zijn echt blij als hun computer het weer goed doet.”

Geld
Dankzij het ondernemen kent Te Velde de waarde van geld. “Toen we begonnen en vanuit huis werkten, dachten we niet na over wat er onder aan de streep netto overbleef. We gaven het geld uit als water want alles ging naar ons twee. Nu maken we meer kosten door het inhuren van personeel en het huren van kantoorruimte.” De heren letten nu beter op wat er uit gaat. “Onze boodschap is dat je zuinig moet zijn op je centjes. Je moet echter niet bang zijn om het te laten rollen, maar je moet het bewust laten rollen: je huishoudboekje moet wel blijven kloppen.”

Adviesraad
Een ander advies dat Te Velde heeft voor beginnende ondernemers, is dat je altijd open moet staan voor advies. “Wij hebben vanaf dag één ‘een klankbord’ gehad, een adviesraad met wijze mannen uit het zakenleven.” Eén van hun adviezen was: het draait niet om omzet, maar om winst.
“Later viel pas het kwartje,” legt Te Velde uit. Na een groeispurt waarbij de kosten opliepen, bleef de omzet achter waardoor de winst terugliep. “We zijn uiteindelijk over het dooie punt geraakt door naast particuliere klanten ook zakelijke klanten te werven. Dat levert meer omzet op, voor bijna eenzelfde inspanning.”  Zakelijke klanten, zo legt hij uit,  nemen meer uren af dan een particulier en hebben vaker terugkerende klussen dan particulieren.

Inmiddels staat de alma mater van Te Velde en Harmanny in het klantenbestand van MijnStudent. De onderneming kon tot nu toe nog niet deel te nemen aan de aanbestedingstrajecten van grote instanties zoals de UU. Dat MijnStudent nu toch voor de universiteit werkt, vervult de ondernemers met trots. “De universiteit zou studentondernemers en startende ondernemers kunnen helpen door ze klussen aan te bieden.” Dat is volgens Te Velde beter dan coaching en training. “Een ondernemer heeft omzet nodig.”

Sparren met Te Velde
Zelf voegt Te Velde de daad bij woord. Aan het einde van het interview stelt hij dat studenten en studentondernemers die een goed idee hebben, welkom zijn om een keer bij MijnStudent te komen buurten. “Sparren en tips in ruil voor inspiratie, dat past bij onze manier van ondernemen.”

 

 

Het succes van MijnStudent

Gerhard te Velde (29) oprichter, eigenaar.
Studie: master Sociologie (2005-2007)

Joren Harmanny (29) oprichter, eigenaar
Studie: bachelor Environmental & Social Science (2004-2008)

Te Velde begint in 2006 vanuit zijn studentenkamer met het tuinieren. Samen met zijn vrienden Joren en Jochem werkt het trio onder de studentikoze naam Snoeier, Sikkel en Boombaard. Na enige tijd nemen ze naast het tuinieren ook andere klussen aan.

In 2008, na hun afstuderen, wordt het ondernemen serieus en schrijven de heren zich in als VOF bij de Kamer van Koophandel. Een jaar later wordt het eerste personeel aangenomen en betrekt MijnStudent een echt kantoor. Inmiddels zijn er Klus-Studenten, PC-studenten, Tuin-Studenten, Verhuis-Studenten en Kantoor-Studenten. Het bedrijf van de oud-studenten blijft groeien en daarom verhuizen ze in 2010 vanuit de binnenstad van Utrecht naar een groter pand in een bedrijfsverzamelgebouw aan de Grebbeberglaan. In dit jaar krijgen ze ook een nominatie van het ondernemersblad Sprout: ze behoren tot de top-10 van beste start-ups. Anno 2012 zijn in totaal al 6000 klanten geholpen en hebben ze verschillende vestigingen in Nederland.

 

Facebook Twitter Whatsapp Mail