Ondernemende Utrechtse studenten scoren Down Under

Drie Utrechtse studievrienden gingen als uitwisselingsstudent naar Australië. Hun ondernemende geest heeft ze door een duur half jaar gesleept. Ze handelden in fietsen en maakten een drinkspelletje-app waar ze terug in Utrecht aan verder werken.

De drie studievrienden Bart Klein (24), Jochem van Kats (23) en Marco Buijs (23) zijn net anderhalve week terug uit het Australische Perth. “Wij wilden graag in het buitenland wat vakken volgen en onze criteria waren als volgt: het moest er lekker weer zijn en de universiteit moest goed aangeschreven staan.” Het trio dat de Master Business Informatics volgt, had geluk: ze konden alle drie terecht bij hun eerste keuze.

Eenmaal gearriveerd moest er eerst woonruimte gevonden worden. Omdat de heren geen zin hadden om 8000 dollar neer te tellen voor een kamer op de campus, gingen ze op zoek naar een leuk optrekje. “We kwamen er snel achter dat het leven in Australië erg duur is, veel duurder dan hier in Utrecht”, zegt Marco. In Perth bleek de woningmarkt mogelijk nog krapper dan die in Nederland waardoor de prijzen de pan uit rijzen. “Ook was de wisselkoers van de Australische dollar erg ongunstig”, vult Jochem aan.

Uiteindelijk vond het drietal een riant huis met zwembad, vlakbij zee. De 950 dollar per week was even slikken. Om de kosten te drukken werd de ongebruikte garagebox verhuurd als opslagruimte en werden er nog eens drie huurders gevonden via de Australische versie van Marktplaats. “Zo konden we de kosten drukken en gaaf wonen”, zegt Bart.

Fietsen verkopen
Om hun verblijf nog voordeliger te maken, leek een kleine handel in fietsen hen ook wel wat. Op de campus zag het drietal dat de single speed bike, ofwel de fiets met één versnelling erg populair was namelijk. Toen ontstond het idee om fietsen te importeren vanuit het relatief nabije China om die vervolgens aan de man te brengen. “In Azië wordt goedkoop geproduceerd; er moest dus een mooie marge te behalen zijn”, licht Jochem het ondernemersidee toe.

“Na een avondje surfen op het internet vonden we een aantal geschikte fabrikanten”, zegt Bart. Vele vielen echter af omdat de studenten minimaal 100 fietsen moesten afnemen; ze wilden er maar 10.

Toen de fietsen arriveerden, bleken het tien bouwpakketten. “Maar er zat geen handleiding bij. Het was een beetje op z’n Chinees”, lacht Marco. Uiteindelijk kregen ze de fietsen in elkaar en waren ze vrij eenvoudig te verkopen. Hoewel de winst door hoge transport- en havenkosten tegenviel, leverde de fietsenactie hen toch 500 dollar. De importhandel heeft de mannen geïnspireerd om terug in Nederland T-shirts uit India te laten komen en deze via een webshop aan de man brengen.

Drinkspelletje
Het grootste succes hadden de met hun zelfbedachte App die in de Appstore te koop is. “Het idee voor de Kings Drinking Game hadden we in Nederland al opgedaan. Maar in Perth hadden we zeeën van tijd omdat al die sociale contacten en verplichtingen er niet zijn die je in Nederland wel hebt”, zegt Jochem.

Toen de rest van de studenten tijdens spring break naar Bali toog, gingen Jochem, Bart en Marco ‘nerden,’ zoals ze dit zelf noemen. In mum van tijd knutselden ze de app in elkaar.

Marco trekt zijn smartphone tevoorschijn om de app te demonstreren. “Je ziet een pak kaarten en iedere speler pakt een kaart. Na elke getrokken kaart, volgt een opdracht. Het spel stopt als het deck op is”, licht hij toe. De eerste kaart blijkt een aas. All players must drink, verschijnt er in het schermpje. “Normaal gesproken legen alle spelers hun glas. Het is jammer dat we geen bier bij ons hebben”, grapt Marco.

Hoewel er pas vijftig maal een app is verkocht, gaan de heren door met hun product. Er komt naast een betaalde variant ook een gratis versie. “We werken er ook aan om de app geschikt te maken voor Android en we willen hem uitbrengen in meerdere talen”, zegt Jochem. “In Perth hebben we onze huisgenoten en medestudenten gevraagd of zij een vertaling willen maken, zodat de app binnenkort ook in het Italiaans, Spaans, Noors en het Duits te verkrijgen is.”

Op de vraag of ze nu hun eigen onderneming starten, luidt het antwoord eenduidig: eerst  afstuderen. Alleen Marco ziet mogelijk een gat in de markt. De nieuwe Google worden, dat lijkt hem wel wat. “Ik wil afstuderen op een onderzoek waarin ik een zoekmachine bouw die bestaat uit user generated content. Wie weet wat daar allemaal uit voortkomt.”