Twintig weken college en dan pas tentamens

Dit keer wil ik je een kijkje geven in mijn leven als student aan University College London (UCL). UCL heeft een trimester systeem: de eerste twee zijn teaching terms van elk 10 weken. Ik ben hier gedurende de tweede term die eind maart eindigt. Na de twee teaching terms is er een break van een maand. Dan moet je gaan leren, want het derde trimester bestaat voornamelijk uit het doen van examens. Nu heb ik modules gekozen zonder examens, maar voor deze vakken moet ik ter afsluiting wel  essays schrijven. Dit klinkt overigens minder rooskleurig dan het is.

Hoewel mijn ervaring met studeren aan UCL heel relaxed is, is dat anders voor de studenten die hier fulltime zitten. Hun stress loopt - doordat de meeste deadlines pas in het derde semester vallen – pas later in het jaar op, maar zij moeten wel per semester vier modules volgen. Als uitwisselingstudent volg ik er minder. De ULC-studenten moeten dus relatief veel verschillende lesstof in tien weken tijd eigen maken. Dat is een verschil met Utrecht.

Ik volg hier twee modules en daarnaast loop ik stage bij het Dutch department. Dat houdt in dat ik lesgeef aan de studenten die Nederlands studeren aan UCL. Als je de kans krijgt om Nederlandse les te geven in het buitenland, dan zou ik dat zeker aanraden. Het is erg interessant om je taal vanuit een ander perspectief te zien. Je denkt over dingen na waar je nooit over nadacht. Neem het woordje ‘toch’, dat kunnen we toch zo maar in elke zin gebruiken als we dat zouden willen, toch?

Het motief van de studenten hier om Nederlands te gaan studeren, is minder romantisch. Na een aantal lessen ben ik tot de - gedeeltelijk teleurstellende - conclusie gekomen dat de meeste studenten Nederlands hebben gekozen omdat ze als onderdeel van hun bachelor een taal moeten kiezen. En aangezien je voor de ‘grotere’ talen zoals Spaans ervaring nodig hebt, kiezen studenten zonder ervaring één van de ‘kleinere’ talen. Dit neemt niet weg dat het een interessante ervaring is die ik zeker niet had willen missen, want met het eind van trimester twee, zit mijn tijd aan het college er op.