'Waarom geen voorzitter uit de academische wereld?'

De UU heeft vanaf 1 juli eindelijk weer een voorzitter: Marjan Oudeman, topbestuurder bij AkzoNobel. DUB peilde de reacties op Twitter.

Maandag, 8 uur 's ochtends. De UU presenteert de nieuwe collegevoorzitter. UMC Utrecht-voorzitter Jan Kimpen is een van de eersten om zijn nieuwe collega welkom te heten:

Marjan Oudeman benoemd tot voorzitter CvB Universiteit Utrecht http://t.co/xVRglbsE. Nieuwe collega het Utrecht Science Park. Welkom.

Mon Feb 18 07:20:02 +0000 2013 from Tweet Button

Jan Kimpen

@jankimpen

Jan Kimpen

En ook hoogleraren Paul Boselie en Joop Schippers zijn er vroeg bij:

#hrm expertise op hoogste niveau RT @UniUtrecht Marjan Oudeman benoemd tot voorzitter CvB Universiteit Utrecht: http://t.co/Vpeo83JY

Mon Feb 18 08:02:09 +0000 2013 from Twitter for Android

Paul Boselie

@paulboselie

Paul Boselie

Benoeming Marjan Oudeman als nwe CvB-vz @UniUtrecht laat zien dat geschikte topvrouwen te vinden zijn - als je maar goed zoekt! #tevreden

Mon Feb 18 08:37:11 +0000 2013 from Twitter for iPad

Joop Schippers

@JoopSchippers

Joop Schippers

Gemeenteraadslid Eiko Smid (CDA) is blij dat het weer een vrouw is.

Mooi: de #UniversiteitUtrecht heeft weer een voorzitter: na Yvonne vRooy opnieuw een zakelijke vrouw aan de leiding (mevr Oudeman) @uu

Mon Feb 18 08:35:29 +0000 2013 from Twitter for BlackBerry®

Eiko Smid

@EikoSmid

Eiko Smid

Student (Nederlands & Geschiedenis) Jenne Jan Holtland is zeer kritisch op de benoeming:

Marjan Oudeman nieuwe collegevoorzitter @UniUtrecht. Nul ervaring in academische wereld, laat staan aan UU gestudeerd. Topkandidate.

Mon Feb 18 12:55:16 +0000 2013 from web

@JJHoltland

Jenne Jan Holtland

Wow. Op mijn vraag waarom niet Fresco of Rinnooy Kan zegt @UniUtrecht 'Ik weet niet of zij beschikbaar waren.' #toettoetboingboing

Mon Feb 18 13:43:58 +0000 2013 from web

@JJHoltland

Jenne Jan Holtland

In de comments op DUB is universitair docent wiskunde Matthijs Ruigrok overigens ook kritisch op de keuze voor iemand uit het bedrijfsleven.

Ruigrok: "Is het nou echt waar dat een Universiteit alleen bestuurd en toegezien kan worden door mensen uit het minieme clubje van bankiers en kapiteins der industrie? Zijn er werkelijk geen andere maatschappelijk belanghebbenden te bedenken, bijvoorbeeld die wetenschap als waarde, onafhankelijk van economische toepasbaarheid, een warm hart toedragen? Of die meer ervaring hebben met onderwijs dan met Plat Staal en yoghurtdrankjes?"

En ook dinsdagmorgen (de kranten hebben er inmiddels ook over geschreven) wordt er nog volop gereageerd. Theo Bakker (onderwijsconsultant bij Deloitte):

Marjan Oudeman nieuwe voorzitter Universiteit Utrecht http://t.co/egsh4p14 via @volkskrant opmerkelijke keus sterke band bedrijfsleven

Tue Feb 19 07:22:33 +0000 2013 from Tweet Button

Theo Bakker

@tcbakker

Theo Bakker

In het Financieele Dagblad van dinsdag staat binnen AkzoNobel niet iedereen vindt dat Oudeman goed uit de verf is gekomen. Dat vindt Jan Maarten Slagter (directeur beleggersvereniging VEB) wel lollig:

Van Marjan Oudeman wordt nu gezegd dat ze niet uit de verf kwam. Dat lijkt me bij AkzoNobel juist wel een aanbeveling.

Tue Feb 19 07:39:48 +0000 2013 from Twitter for iPhone

Jan Maarten Slagter