De media zijn gek op haar

Ze stond volop in de spotlights de afgelopen weken, student Communicatiewetenschappen Mirjam de Rover. Met haar knappe gezicht en goedwerkende hersenen, maakte ze kans om student van het jaar te worden. De media hielden haar goed in de gaten, zelfs GeenStijl was lief. Vorige week donderdag kwam de uitslag, tijdens een groots studentengala in Ahoy. En ja hoor,  de eenentwintigjarige Mirjam was de winnares.

“Een vriend stuurde mij een berichtje via Facebook. “Heb jij je profiel wel goed afgeschermd?”, was de vraag. Ik had nog helemaal niks door, maar het bleek dus dat GeenStijl over mij had geschreven. Ik vond het wel leuk”, zegt een grinnikende Mirjam.

In het stuk werd een mannelijke kandidaat, Alexander van Schie, flink in de zeik genomen. Mirjam kwam er een stuk beter van af, want er werd opgeroepen om op haar te stemmen. “Binnen vijf minuten lag de website van ‘student van het jaar’ er uit. Het heeft me denk ik heel veel stemmen opgeleverd. Toen ik gewonnen had, schreven ze de dag daarop nog een keer over mij. Ik werd in het bericht gefeliciteerd met mijn overwinning. Ik heb de redactie toen wel even een e-mail gestuurd met een bedankje, want dat vond ik erg aardig van ze.”

Die arrogante Alexander is in het echte leven een aardige jongen, volgens Mirjam. “Ik heb hem leren kennen tijdens een reisje met de zes finalisten in Berlijn. Het was heel erg gezellig. In een interview had hij voor de gein arrogant gedaan, het was een act. Maar ja, zoiets wordt natuurlijk meteen serieus genomen, daar moet je mee uitkijken. Hij is achteraf ook wel geschrokken van al die kritieken.”

Toen Mirjam haar naam eenmaal op GeenStijl prijkte, gingen ook andere media haar benaderen. Er verscheen een stuk in de Gelderlander en ook RTV Utrecht belde haar op. “Ik heb de pers niet zelf benaderd, ze zijn allemaal naar mij toegekomen. Na mijn overwinning werd ik de volgende dag weer opgebeld door RTV Utrecht. Ook mijn lokale krant het Kompas (Hardinxveld-Giessendam), radiozender FunX en AD Utrecht hebben contact met me opgenomen na aanleiding van mijn overwinning. Ondertussen heb ik allemaal met ze gesproken.”

De pers let alleen niet altijd even goed op vindt ze. “Ik lees regelmatig in een artikel dat ik in Utrecht woon, maar dat is helemaal niet zo.” Ook is er geschreven dat Mirjam zou zijn toegelaten tot ‘The Talent Kitchen’, een opleiding voor aanstormend televisietalent, opgezet door Jeroen Pauw. “Ik heb daar inderdaad auditie voor gedaan. De woensdag voor de finale van ‘student van het jaar’, heb ik gehoord ik helaas niet bij de geselecteerden zit. Wel kreeg ik de tip om vooral door te gaan, maar ik ben gewoon nog te jong. Ook kon het allemaal wel wat spannender, zo werd gezegd. Gelukkig zit er niet meer mee. Ik wil nog steeds dolgraag bij een televisiezender werken, maar ik ga nu eerst mijn studie afmaken. Ik moet nog een jaar en dan heb ik mijn bachelor. Daarna kijk ik wel verder. Ik mag binnenkort wel een keer een dagje proefdraaien bij Stu tv, het videokanaal van studenten.net.”