Student Thomas Boeschoten wordt #projectx-expert

De bachelorscriptie van Thomas Boeschoten over Twitterende politici werd bewerkt tot een hoofdstuk in het boek Voorgeprogrammeerd. Hier op de foto is hij bij de boekpresentatie.

Zijn filmpje over #projectx-tweets is al 68.000 keer bekeken en hij werd genoemd in De Wereld Draait Door. In de rubriek Uitgeperst aandacht voor Thomas Boeschoten, student Nieuwe Media & Digitale Cultuur.

Wie waren de belangrijkste Twitteraars die over het uit de hand gelopen 'feest' in Haren berichtten? En wanneer werd Haren een hype? Student Thomas Boeschoten zocht in een namiddag uit.

“De middag voor het feest in Haren had ik niet zo veel te doen. Uit het niks dacht ik: wat nou als ik alle Twitter-berichten over Project X verzamel en kijk wat dat oplevert. Voor mijn bachelorscriptie over twitterende politici (dit artikel is een bewerking daarvan) heb ik al dat soort analyses gemaakt, dus ik weet hoe dat moet. Daaruit zie je onder meer dat een paar accounts heel veel retweets krijgen. Zo werd @harenlive binnen no time heel groot, binnen 4 uur hadden ze 12.000 volgers. Later bleken dat zeven studenten te zijn die al het nieuws over Haren verzamelden.”

Je hebt onder andere een filmpje gemaakt van Haren-tweets op vrijdag tussen 16.00 uur en 17.00 uur ’s middags. Dat stond al snel op GeenStijl en de site van de Telegraaf en is nu 68.000 keer bekeken.
“Ja dat ging heel snel. Ik ken iemand bij GeenStijl dus die heb ik ingeseind dat ik een filmpje gemaakt heb.”

De Telegraaf heeft jouw filmpje ingekort en de credits weggehaald.
“Ja, daar ben ik best wel furieus over. In het oorspronkelijke filmpje zie je een aantal keer mijn emailadres en accountnaam op Twitter (@boeschoten), maar niet in hun montage. Dat vind ik nogal onbeschoft. Ik ben van plan ze een factuur te sturen voor het schenden van auteursrechten. Als zij vervelend doen, ga ik vervelend doen.”

En toen werd je maandag opeens genoemd in De Wereld Draait Door.
“Ja, Danny Mekic zat als internetexpert aan tafel om te praten over Project X. Hij vroeg me of hij een van mijn datavisualisaties mocht gebruiken. Daaruit blijkt dat de aandacht op sociale media pas ontploft nadat traditionele nieuwsmedia over Haren gaan berichten.”

Maandagavond zou je tv-debuut plaatsvinden, maar er ging iets mis nietwaar?
“Ik heb een filmpje van mezelf, met uitleg over mijn analyse, gemaakt met mijn mobiel, en dat zou NOS op 3 gebruiken in een item over Haren. Maar het filmpje dat ik genomen was 1 gigabyte, te groot om snel te versturen naar hun redactie. Dus ik moest snel een kleiner bestand maken, maar dat was te laat voor hun uitzending. Ze hebben het item nog wel later op hun site gezet.”

Iets anders: je bent ook initiatiefnemer van Catenaccio.nl, een site met voetbalanalyses. Zijn er niet al genoeg meningen over voetbal?
“Ik stoor me enorm aan mensen met een mening over voetbal die ze niet kunnen onderbouwen. Ze vinden iets, maar waarom blijft onduidelijk. NUSport gaf na de EK-wedstrijd tegen Portugal een 4 aan Nigel de Jong, omdat zijn passing slecht was. Terwijl uit de data bleek dat de passing van De Jong zeer goed was. Over dat soort dingen schrijven we, we analyseren met behulp van data en proberen misstanden te counteren.”

Twitter-visualisaties, voetbalanalyses, kom je nog wel aan studeren toe?
“Ik ben net begonnen aan mijn masterscriptie voor Nieuwe Media & Digitale Cultuur. Ik onderzoek de hiërarchieën op sociale netwerksites, op webfora en in reacties onder artikelen. Onder meer met behulp van de reaguurdersdatabase van GeenStijl. Ik onderzoek de manieren die er zijn om te bepalen wie de opinieleiders zijn op internet. Bij Twitter kijken mensen bijvoorbeeld vaak alleen naar het aantal volgers, maar je kan iemands invloed misschien wel beter afmeten aan het aantal retweets die er zijn.”