Zeven kleuren in het wereldnieuws

De zeven kleuren van de Universiteit Utrecht zijn door de wereldpers opgepikt als mooi onderdeel van de 375ste verjaardagsviering van de universiteit. Prachtig zoveel aandacht in de media, maar wat voor impact zou Sol Lumen hebben op het imago van de UU? DUB vraagt het Bas Nugteren van de lustrumcommissie die mede aan de wieg stond van het idee om de laserstralen naar de Domstad te halen.

Maar eerst even een pubquiz: welke kleur staat voor welke faculteit? “De volgorde van boven naar beneden is Geowetenschappen, Rebo, Geneeskunde, Bèta, Geesteswetenschappen, Diergeneeskunde en Sociale Wetenschappen”, zegt Bas Nugteren in het dagelijks leven manager Universitair Cultuurprogramma.  “Ik weet dat de eerste kleur roze is, want die was eerst van Theologie en is, toen Theologie ging horen bij Geesteswetenschappen, naar Geowetenschappen gegaan. De onderste kleur is lichtblauw. Maar eerlijk gezegd ben ik een beetje kleurenblind.”

De hele vorige week verbonden de kleuren van de UU-vlag – roze, rood, groen, geel, donkerblauw, violet en lichtblauw – De Uithof met de binnenstad van Utrecht. Elke straal eindigde als een grote stip op de Domtoren die er daardoor uitzag als een veelkleurig verkeerslicht. “Jij bent de eerste die aan mij vraagt welke faculteit welke kleur heeft. Ik had ze natuurlijk uit mijn hoofd geleerd.

Daar wil ik studeren

Blij met de media-aandacht is hij zeker: “We vinden het natuurlijk hartstikke leuk dat we met het laserproject de hele wereld hebben bereikt. Jammer alleen dat de Volkskrant en het NRC er niets mee hebben gedaan. En ja, je hebt misschien wel gelijk als je zegt dat het mooier zou zijn om zoveel aandacht te genereren met ons onderwijs en onderzoek, maar je kan eigenlijk alleen de wereldaandacht op je vestigen als het onderwijs en onderzoek goed is. Je hoopt natuurlijk dat mensen die de laserstralen in de krant of op tv zien, denken: “Hé wat een creatief project. Even kijken wat voor universiteit dat is en dan denken: daar wil ik werken of studeren.”

Jammer alleen dat er nu een controverse is met kunstenaar Yvette Mattern die claimt het copyright te hebben op het Utrechtse kunstproject. Zij heeft in drie steden laserstralen in zeven kleuren onder de naam Global Rainbow de hemel ingestuurd en heeft nu een claim bij de universiteit neergelegd. Zij werkt ook samen met de Laserfabrik die de Utrechtse stralen verzorgen. “De kwestie wordt nu bekeken door juridische zaken en het enige wat ik daar nu over kan zeggen is dat we beide werken met zeven gekleurde laserstralen en dat er verder een aantal verschillen zijn.”

Jonge mensen

Bas Nugteren weet nog goed waar het idee van de laserstralen vandaan kwam. “Twee jaar geleden begon Utrecht met Trajectum Lumen en we wilden iets dat daarbij aansloot, omdat we het zo’n mooi project vonden. We waren toen al eens gaan kijken in Eindhoven waar ze lichtvoorstellingen hadden. Samen met de HKU en het bureau Born Digital hebben we verschillende mogelijkheden bekeken. Eerst naar een interactieve game die we op de gevel van het Academiegebouw of de Domtoren wilden laten projecten. Maar die gevels leenden zich daar niet heel goed voor en het project was bovendien erg duur. Een ander project waar ondertussen aan werd gewerkt, was 50 jaar Uithof. Daar werd nagedacht hoe je De Uithof kon verbinden met de binnenstad. Uiteindelijk viel alles samen toen die jonge mensen van Born Digital met het idee van een laserverbinding kwam.”

Hoewel het vlijend is dat de stralen veel media-aandacht hebben gekregen, was het uiteindelijke doel van het project om de inwoners van de stad deelgenoot te maken van het verjaarsfeest van de UU. “En dat is, denk ik, wel gelukt. Er zijn zo’n 7000 mensen de Neudeflat of het Van Unnik opgegaan. Afgelopen vrijdag hebben mensen soms een uur in de rij gestaan om vanaf de bovenste verdieping van de Neudeflat naar de bijzonder verlichte stad te kijken.”

Gwenda Knobel