Studenten Jacco en Rianne: vrijwillige waakhond op het water

“Val je dronken in het water, dan helpen wij.” Studenten Jacco en Rianne vierden Koninginnedag op een originele manier: in plaats van er aan mee te doen, bewaakten ze het feest, als vrijwilligers van de Utrechtse Reddingsbrigade.

Koninginnedag is voor veel studenten een dag waarop je vele grenzen mag overschrijden: je drinkt, feest en shopt tot je erbij neervalt. Voor de studenten Rianne en Jacco is het juist een dag van opperste alertheid. Ze werken als vrijwilliger bij de Reddingsbrigade en hebben er voor gekozen de hele dag in hun reddingsboot door de grachten van Utrecht te varen. Hun werk: verloren koopwaar op te dreggen, dronken oranjefans uit het water halen, de (plezier)boten dirigeren en op kinderen letten. Kortom: Jacco Heres, student Theoretische Natuurkunde en Rianne van Asperen, student Social Research, zijn de waterwaakhonden van feestend Oranje Utrecht.

Kickmoment
Jacco woonde in Zuid-Limburg en was 8 toen hij wist dat hij bij de Reddingsbrigade wilden. Hij had zijn zwemdiploma B gehaald en wilde nog veel meer op zwemgebied leren. Wedstrijdzwemmen trok hem niet en zo kwam hij bij de vereisten terecht om vrijwilliger van de Reddingsbrigade te worden. Op die manier leerde hij allerlei  technieken. In Voerendaal was echter weinig water en kon hij dus niet vaak in actie komen. Toch bleef hij wekelijks zwemmen en haalde al zijn mogelijke theorie-, zwem- en EHBO-examens bij de Reddingsbrigade.

Toen hij in Utrecht Natuurkunde ging studeren, meldde hij zich aan bij de Utrechtse Reddingsbrigade (URB). Sindsdien is hij aanwezig bij zwemwedstrijden, festivals zoals het Drakenbootfestival, Koninginnedag en de intocht van Sinterklaas. Zijn grootste kick-moment in het werk tot nu toe was dat hij tijdens de Drakenbootfestival de snelle boten moest bijhouden en daarom heel hard mocht optrekken. Belangrijk vind hij dat de URB ongelukken kan helpen voorkomen

Meubels in de gracht
“Vanochtend heeft ons team al stoelen en tafels in het water gevonden en er is zojuist een compleet bankstel opgetakeld”, zegt Jacco terwijl hij bij de klapperende tenten van de Reddingsbrigade staat. De meubels dreven er na Koninginnenacht, vermoedelijk afkomstig van feestgangers. Jacco stapt met Rianne en schipper Rob in de boot waarmee ze vandaag door heel Utrecht patrouilleren. “En nu gaan we ons niet meer op voorwerpen, maar op mensen richten. Er is hier een hoop actie hoor, dat merk je pas als je hulpverlener bent.”

Inzinking
Zo stuiten de Reddingsbrigadiers al gauw op een kluit mensen die zich op een houten vlonder heeft verzameld. Een omstander wenkt hen en ze varen erop af. Een vrouw van rond de veertig is in elkaar gezakt. “Alcoholvergiftiging of oververhit, ik weet het niet”, zegt Jacco. Hij vraagt via de intercom ondersteuning van twee collega’s; ze geven de vrouw water en ze opent haar ogen.

De rest van de dag dirigeren Jacco en Rianne het waterverkeer, bijvoorbeeld wanneer er melding binnenkomt van een kluwe losgeraakte waterfietsen.”‘Er is een dronken man de gracht ingedoken”, meldt een collega ‘s middags. De waterrat is al aan de kant als de boten arriveren.

High five
“Hé, mag ik mee in je boot”,  lalt een twintiger in oranje overall vanaf de kade. Jacco en Rianne glimlachen zoals agenten zouden doen en kijken weer naar de gracht. Een minuut later passeert een luidruchtige studentenboot. Een jongen met een biertje in zijn ene hand steekt zijn andere arm uit: “High five!” Gejoel barst los. De brigadiers zijn de grappende en soms provocerende opmerkingen gewend. “Het zijn gewoon leeftijdsgenoten, maar ze zien ons een beetje als politie”, weet Jacco.

Als je net als Rianne en Jacco Varend Redder wil worden moet je officieel :

*In het bezit zijn van een geldig diploma Eerste Hulp (EHBO) van het Oranje Kruis
*In het bezit zijn van Zwemmend Redden Brevet A
*In het bezit zijn van Varend Redden diploma Schipper en die kan je halen bij de Reddingsbrigade

Bierloze brigadier
De waakhond uithangen op een feestdag als je student bent, waarom zou je? Rianne: “Het geeft status. Mijn vrienden vinden het bijvoorbeeld reuze stoer dat ik hier vaar.” Bovendien is het gratis. Een bootje huren met haar studentenvereniging had haar veertig piek gekost. Jacco voegt toe: “Het is fijn dat je jezelf nuttig maakt. En een groot deel van het werk is ontspanning.” Rondvaren, zonnen, de geuren van de terrasjes opsnuiven en, zoals Rianne het noemt: “veredeld mensen kijken”.

Het festivalseizoen is iets waar Rianne, net als andere studenten, naar uitkijkt. “Op Soenda, het technofestival op 26 mei, en Symfonica Electronica werk ik ook.” Het verschil met andere studenten: zij geniet er niet alleen, maar maakt zich ook nuttig. Daar kleeft wel een nadeel aan: een brigadier drinkt geen bier. Rianne lacht: “Maar als de feestgangers naar huis zijn, trekken we zelf wellicht een flesje open.”

Tips van Redder in Natte Nood Jacco aan festivalgangers aan en op het water

*Ga niet zwemmen met een biertje op; veel dronken studenten nemen een duik, maar voelen de ijzige kou van het water niet
*Neem een kanopeddel of lange stok met een haak mee als je een bootje huurt met vrienden; dan heb je nog besturing als de motor uitvalt
* Vaar zoveel mogelijk aan de rechterkant van het water. Dat klinkt logisch, maar in de praktijk vergeten veel mensen dat die verkeersregel ook op het water geldt
*Neem zonnebrand mee, ook als het koel is. Al hoorde je deze tip al toen je tien was, hij kan niet vaak genoeg gezegd worden
*Tot slot: verzin eens een originele grap over de reddingsbrigade als ze langsvaren. "Red ons, het bier is op", kennen ze nu wel.