Steeds minder deeltijdstudenten aan de UU

De Universiteit Utrecht heeft sinds 2005 ieder jaar minder deeltijdstudenten. Door de langstudeerboete zijn de aantallen het laatste jaar nog meer teruggelopen.

De laatste jaren is er al een gestage daling te zien in het aantal deeltijders, van 2077 in het jaar 2005 naar 1436 in het jaar 2010. In 2011 keldert het aantal nog verder, naar 1152. Zeer waarschijnlijk is dit een gevolg van de langstudeerboete (die ook voor deeltijders geldt) en het hogere instellingscollegegeld dat je moet betalen voor een tweede studie.

Het aantal deeltijders zou wel eens nog verder kunnen teruglopen als het deeltijdonderwijs wordt geprivatiseerd, zoals het plan is. Dat zou betekenen dat deeltijdonderwijs voor studenten veel duurder zou worden.