Universiteit Utrecht houdt meeste geld over

De universiteiten hebben in 2013 samen bijna 150 miljoen overgehouden. De Universiteit Utrecht maakte de meeste ‘winst’ terwijl de Vrije Universiteit negen miljoen tekortkwam.

Dat meldt Hogeronderwijs.nu, website van de Algemene Onderwijsbond, op basis van een overzicht van de financiële gegevens van de Dienst Uitvoering Onderwijs.

De Universiteit Utrecht hield 44,5 miljoen euro over. Volgens het College van Bestuur vielen in 2013 alle dubbeltjes de goede kant op: zo was er een flinke meevaller vanuit Den Haag dankzij het herfstakkoord van het kabinet en de gedoogpartijen, vielen de inkomsten uit collegegelden hoog uit, en waren er nauwelijks onvoorziene uitgaven.

Utrecht was in 2013 dus niet de enige universiteit met een positieve balans. Ook Groningen, Delft en Maastricht boerden goed met een overschot van meer dan 5 procent. Verlies draaiden de Open Universiteit, de Vrije Universiteit en de Universiteit Twente.

Voor de Vrije Universiteit is dit verlies toe te schrijven aan een kostbare reorganisatie die in 2011 van start is gegaan. Twente boekte een klein tekort, maar kan dit opvangen met een gezond vermogen. De Open Universiteit kampte met een derde verliesjaar op rij en heeft tegelijkertijd een zwakke vermogenspositie.

Nu het einde van 2014 nadert, is het de grote vraag hoe de financiën dit jaar zullen uitvallen. De Universiteit Utrecht heeft ook voor dat jaar een flink overschot op de exploitatie staan. Naar verwachting zal het uiteindelijk om bijna 39 miljoen gaan. Ook deze plus moet volgens het College van Bestuur niet gezien worden als structureel. Zo was er een extra toegekende rijksbijdrage en had men de inkomsten uit collegegelden te laag ingeschat. Toch is er ruimte voor extra uitgaven, bleek vorige week. De universiteit gaat ervan uit dat het overschot volgend jaar kleiner zal zijn.