Ook werknemers willen graag een grotere supermarkt in De Uithof

Mensen die werken in De Uithof willen - net als de studenten die er wonen - graag een grotere supermarkt. Dat blijkt uit een onderzoek naar de tevredenheid over wonen, studeren en werken op het Utrecht Science Park.

Bijna de helft van de werknemers van instellingen en bedrijven zet een grotere supermarkt bovenaan in een top 3 van meest gewenste voorzieningen. Ook een park (42 procent) en een eetgelegenheid (33 procent) scoren hoog op dat verlanglijstje.

Dat is een van de bevindingen van een onderzoek dat de Stichting Utrechts Science Park, samen met de Universiteit Utrecht en studentenhuisvester SSH heeft laten uitvoeren. Het rapport werd begin deze week gepubliceerd. In totaal werken er inmiddels meer dan 20.000 mensen in De Uithof.

De Spar aan de Heidelberglaan wordt van alle Uithof-voorzieningen het vaakst bezocht door werknemers van instellingen en bedrijven. Bijna de helft van de 2600 werknemers die aan het onderzoek meewerkten, komt zeer geregeld in de supermarkt. Toch zien respondenten graag een grotere winkel "met normale prijzen".

In hetzelfde rapport staan ook de resultaten vermeld van enquêtes onder studenten die in De Uithof wonen. Deze bevindingen uit een eerste fase van het onderzoek werden in het najaar van 2014 al bekendgemaakt door de besturen van de wooncomplexen. Voor de bewoners is een grote supermarkt absolute topprioriteit, zo lieten de woonbesturen destijds zien. Liefst 92 procent ervaart dat als het grootste gemis.

Werknemers geven de Spar-supermarkt wel een flink hoger rapportcijfer (6,9) dan bewoners. Wie in zijn pauze een snelle snack of lunch zoekt, vindt waarschijnlijk dat je bij de Spar prima terechtkunt. Maar bewoners wijken voor hun dagelijkse boodschappen uit naar de stad of naar Bunnik. Slechts één op de tien bewoners doet zijn inkopen in De Uithof.

Opmerkelijk is dat zowel werknemers als bewoners zeer tevreden zijn over de kwaliteit van de meeste andere winkels en de voorzieningen die er nu al zijn. De Botanische Tuinen en Amelisweerd/Rhijnauwen worden hoog gewaardeerd, maar ook pizzaverkoper Tricolore en kantoorboekhandel Primera krijgen hoge cijfers. Buiten het oordeel over de Spar blijft alleen het rapportcijfer voor het avondeten in het Educatorium aan de lage kant.

Niet verbazingwekkend is dat werknemers beter te spreken zijn over het algehele voorzieningenniveau in De Uithof (6,6) dan de bewoners (4,9). De waardering voor het onderhoud van de openbare ruimte en de leefbaarheid van het gebied loopt niet erg uiteen met oordelen tussen de 6,8 en 7,3.

Wie met de fiets of (8,6) met het OV (7,6) naar zijn werk gaat, klaagt weinig over de bereikbaarheid van De Uithof/Utrecht Science Park. Automobilisten zijn minder tevreden: zij geven een 6,7.