Winnie Mandela is in 1991 veroordeeld wegens ontvoering, en in 2005 wegens diefstal en fraude. Wanneer trekt de UU haar eredoctoraat (rechtsgeleerdheid nota bene) nu eindelijk eens in?

Dat eredoctoraat kreeg Winnie Mandela in mei 1986, toen reeds bekend was dat ze een van de belangrijkste aanstichters was van de z.g. halsbandmoorden: lynchpartijen waarbij vermeende verklikkers van het apartheidsregime een autoband gevuld met benzine om de nek kregen gehangen, die vervolgens werd aangestoken. Dat stond kennelijk niet in de weg aan een eredoctoraat rechtsgeleerdheid, vond men bij de UU.

Naming and shaming: wie waren nu de dwazen die verantwoordelijk zijn voor deze schandvlek op het blazoen van de UU? Dat waren: 1.) de erepromotor prof. dr. Pieter van Dijk (em. hoogleraar recht van de internationale organisaties, oud-lid Raad van State, oud-rechter Eur. Hof voor de Mensenrechten te Straatsburg); 2.) prof. dr. Albert Koers (emer. hoogleraar volkenrecht, emer. hoogleraar juridische informatica, oud-decaan faculteit rechtsgeleerdheid UU); 3.) prof. dr. Hans van Ginkel (oud-rector-magnificus UU, oud-rector Universiteit van de Verenigde Naties te Tokio). Deze drie lieden hebben naar mijn overtuiging door de toekenning van dit eredoctoraat in de rechtsgeleerdheid zowel zichzelf als de UU moreel mede aansprakelijk gemaakt voor deze barbaarse lynchpartijen, en de UU internationaal te kakken gezet.

Sol iustitiae illustra nos: UU, trek dat eredoctoraat nu eindelijk eens in!