De printer van Jos Malda

“Onze droom? Reserveonderdelen maken voor de mens.” Jos Malda is universitair hoofddocent en zowel werkzaam bij de Faculteit Diergeneeskunde (afdeling Paard) als in het UMC Utrecht (afdeling Orthopedie). Hij houdt zich bezig met een 3D-printtechniek die dit mogelijk zou moeten gaan maken.

Malda: “Misschien kunnen we over vijftig jaar wel een blaas, een kniegewricht of botten op maat maken. We weten nog niet zeker of het mogelijk is, maar goed, we kunnen tegenwoordig ook naar de maan.”

We staan in een klein laboratorium in het AZU; hier staat de bijzondere 3D-printer. Malda vertelt: “We zijn hier bezig met regeneratieve geneeskunde en dan vooral met betrekking tot gewrichtsschade: defecten aan het bot of kraakbeen in een gewricht. ‘Regeneratief’ wil zeggen: we proberen een defect, bijvoorbeeld een gaatje in het bot, helemaal aan te pakken. Dus geen littekens of iets dergelijks, maar het moet weer zo worden als het was."

"Met deze printer willen we implantaten maken om het beschadigde weefsel te vervangen. Deze implantaten printen we met inkt waarin we bijvoorbeeld cellen, eiwitten en groeifactoren verwerken. We moeten er vervolgens voor zorgen dat al deze ‘ingrediënten’ met elkaar gaan communiceren en daadwerkelijk een nieuw stukje weefsel vormen. Met de techniek zijn we een heel eind; dit biologische aspect is de uitdaging.”

Tags: de werkplek