De werkplek: De editingroom van Henny Ram

“Er zijn zoveel verhalen die het verdienen om verteld te worden.” Henny Ram behoort tot de audiovisuele dienst van de universiteit, maar zijn hart ligt bij het maken van documentaires. Hij maakt er nu een over de eerste 100 dagen van collegevoorzitter Marian Oudeman.

Op dit moment is Ram nog vooral verantwoordelijk voor het geluid en de techniek in collegezalen en het ‘congresklaar’ maken van ruimtes. Maar gelukkig krijgt hij binnen zijn functie ook steeds meer de ruimte om filmpjes te maken; bijvoorbeeld over de eerste 100 dagen van de nieuwe voorzitter van het college van bestuur of het afscheid van een universiteitshoogleraar.

Zodra hij begint te vertellen over zijn documentaires, veert hij op: “Het begon allemaal met een korte film over hangjongeren in Maarssenbroek. Daarmee heb ik in 2008 het Oranje Appeltje gewonnen en mocht ik Maxima ontmoeten.” Ook met de documentaire over Trui van Lier, een Utrechtse rechtenstudente die tijdens de Tweede Wereldoorlog van talloze baby’s het leven redde, viel hij in de prijzen. “Die documentaire maakte ik samen met een gepensioneerde discovery-regisseur en we wonnen er een cinema award mee.” En denk maar niet dat het daarbij blijft: “Er komt nog veel meer aan van mij!”

Momenteel is hij bezig met het maken van het derde deel van een documentaire over het Domplein. Archeologen onderzoeken daar nu de bodem onder het Domplein en Ram volgt ze op de voet: “Af en toe hoor je een schreeuw en dan roep je ‘wat heb je gevonden?!’. Blijken het gewoon munten te zijn uit 700 na Christus. Nou dan zeg ik ‘gooi maar even terug, dan maak ik er een shot van’.”