Win stipendium van 1000 euro

DUB zoekt: Campuscolumnisten voor 2024

Campuscolumnist header

Een campuscolumnist is een student of medewerker van de Universiteit Utrecht die schrijft over zaken die hem opvallen over de universiteit of het studentenleven.

De columns kunnen over allerlei onderwerpen gaan. Studenten kunnen bijvoorbeeld schrijven over ongewenst gedrag in de collegebanken, de zoektocht naar een studentenkamer, het wel en wee van het verenigingsleven, de klimaatdepressie of obstakels bij het schrijven van een thesis.

Bij medewerkers zal misschien meer de nadruk liggen op werkdruk, thuiswerken, anoniem toetsen, solidariteit tussen studenten en docenten, open science, reiskostenvergoeding of het aanstellen van docenten met een vast contract.

De jury ziet graag dat de campuscolumnist op eigen wijze een kijk op het universitaire leven, liefst op een amusante wijze die tegelijk pijnlijk de kern weet te raken. De jury hecht aan een fijnzinnig taalgevoel met een vleugje humor. De campuscolumnist mag een standpunt innemen en moet ernaar streven de  lezer te verrassen.

DUB heeft twee campuscolumnisten: één voor de Nederlandstalige en één voor de Engelse pagina. Alle studenten en medewerkers van de Universiteit Utrecht kunnen een gooi doen naar de titel van Campuscolumnist 2024 van DUB. Deelnemers moeten kiezen in welke taal ze willen schrijven. Vanaf januari volgend jaar schrijven de winnaars elke drie weken een blog voor ons.

De jury krijgt de columns geanonimiseerd onder ogen, zij weten dus niet wie de schrijver is en of het een student of medewerker van de UU betreft.

Oog voor detail
De nieuwe columnisten worden de opvolgers van de huidige twee campuscolumnisten Quintijn de Leng en Helen Aadnesgaard.

Quintijn is masterstudent Sociale Geografie & Planologie en is als student-assistent betrokken bij het Community Engaged Learning-project van de UU. Hij heeft een scherp observatievermogen over zaken waar je als student tegenaan loopt. Zo schreef Quintijn recent de column hoe ongemakkelijk het is als je bij een introductie voor de masterstudie bij een stel vage kennissen bij elkaar wordt gezet om te borrelen. Hoe leer je dat? Daarnaast schreef hij columns over ontstressen in de analoge wereld en over het behalen van een cum laude en of je daar als student naar moet streven.

Helen heeft kort geleden de master Gender Studies aan de UU afgerond. Ze noemt zichzelf activist. Dat zie je in haar columns terug, zoals in Apply to the Femlaude Illuminati waar ze de slechte positie van vrouwen op de academische ladder hekelt. Maar vaker zijn de columns humoristisch en empathisch. Recent schreef ze hoe belangrijk ze het vindt om mensen aan te raken, om echt contact te hebben – zonder dat dat meteen een seksuele of romantische lading heeft.

Drie nominaties
Uit alle inzendingen worden drie columnisten genomineerd voor de Nederlandse en drie voor de Engelse pagina. Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van DUB worden de Campuscolumnisten 2024 bekend gemaakt.

Aan de prijs is het Erik-Hardemanstipendium van 1000 euro verbonden. Hardeman publiceerde jarenlang de wekelijkse column Schreef in het U-blad. Vanuit de studentensociëteit, de bestuurskamer van het college of het Instituut voor Raeto-Romaanse talen en culturen werd op een originele manier het universitaire leven belicht. Een tikje vilein, maar altijd met een vleugje humor. Na  het vertrek van auteur Erik Hardeman wordt gezocht naar een dergelijk eigenzinnig geluid om de universiteit van binnenuit te belichten. Dat is sinds 2012 de campuscolumnist.

Wie mogen er meedoen
Alle studenten en medewerkers die op 1 januari 2024 aan de Universiteit Utrecht verbonden zijn, kunnen meedoen. Ook voor studenten die in de loop van 2024 afstuderen, staat deelname vrij.

Hoe doe je mee
Om mee te dingen naar de titel Campuscolumnist moet je twee columns insturen. De columns moeten het universitaire leven verrassend onder de loep nemen en mogen niet langer zijn dan 500 woorden. Stuur de columns vóór 1 december naar: m.j.agterberg@uu.nl

Wie zit in de jury
Ook dit jaar is het DUB weer gelukt een deskundige jury samen te stellen die de geanonimiseerde inzendingen zal beoordelen. In de jury zitten:

• Els Stronks. Zij is hoogleraar Vroegmoderne Nederlandse letterkunde bij het departement Talen, Literatuur & Communicatie van de Universiteit Utrecht. De laatste tijd doet ze onder meer onderzoek naar lees- en schrijfonderwijs in het middelbaar onderwijs met als centrale vraag hoe je jongeren in het digitale tijdperk weer aan het lezen krijgt. Vanaf januari 2024 zal ze leiding geven aan het project Becoming Literate in a Digital Age.
  • Nazgol Salamat studeerde marketing management in Tilburg en is op de universiteit verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van de social media-strategie, met een specifieke focus op Instagram en Facebook. Ze leidt een team van studenten om dagelijks content te creëren en te delen.
  • Annemarijn Oudejans is masterstudent Sociologie, maar zit ook voor Student & Starter in de gemeenteraad van Utrecht. Eerder zat ze al in de universiteitsraad voor de fractie Vuur en was ze actief bij studievereniging Usocia.
  • Ries Agterberg. Hij is hoofdredacteur van DUB. Hij studeerde Nederlands in Utrecht. Hij publiceerde enkele dichtbundels en een novelle.

Stipendium van 1000 euro
De Campuscolumnist krijgt het Erik-Hardemanstipendium van 1000 euro. Hiervoor schrijft de Campuscolumnist minstens eens per drie weken, een column voor DUB. De functie duurt één jaar.

Vragen
Als er vragen zijn over de functie van Campuscolumnist, kunnen die gesteld worden aan Ries Agterberg: m.j.agterberg@uu.nl