Nieuwe houseclub Basis komt in de plaats van Club Lux

Jorn Lukaszczyk en Joost Holthuizen willen de Utrechtse uitgaansscene een boost geven.

Met Basis op de plek van Club Lux, willen Jorn Lukaszczyk en Joost Holthuizen, een boost geven aan het Utrechtse uitgaansleven. Wekelijks kun je er drie dagen dansen op house.

Waar aan de Oudegracht aan de werf eerst de ingang zat van Club Lux, gaan vanaf zaterdag 31 januari de deuren voor het eerst open van Basis. Op dit moment ondergaat de werfkelder een metamorfose. De oude witte bar en loungebanken met paarse kussens verdwijnen. Minimalistisch beton, staal en hout komen ervoor terug. Het wordt een inrichting zonder “poespas”, zeggen Jorn Lukaszczyk en Joost Holthuizen.

Vierdejaars Commerciële Economie Jorn Lukaszczyk (25) en de als retail manager afgestudeerde Joost Holthuizen (24) zijn geen onbekenden in het Utrechtse nachtleven. Sinds drie jaar organiseren ze al dancefeesten, zoals Nachtcollege in de Winkel van Sinkel. Nu zijn ze managers en programmeurs van de nieuwe club die in eigendom blijft van Club Lux-oprichters Ed Bindels en Gerwin van Viegen.

Dansen op disco, deep-, tech- en UK house
Met Basis denken managers en programmeurs Jorn en Joost een nieuw concept voor het Utrechtse uitgaansscene te brengen. Elke donderdag, vrijdag en zaterdag is er een vast programma, met house als middelpunt; disco, deep-, tech- en UK house. Soms is er een technofeest. Er draaien verschillende dj’s, maar sommige namen komen vaker terug afhankelijk van wie goed aanslaat bij het publiek, vertelt Jorn.

De hoop is dat het Lux-publiek ook de weg vindt naar Basis. Club Lux bestond vijf jaar. Het uitverkochte feest met Oud & Nieuw met technobazen KrancK was gelijk het eindfeest van Lux dat aanvankelijk de reputatie van gayclub kreeg door het wekelijkse Ensuite feest maar al snel uitgroeide tot een belangrijk onderdeel van het Utrechtse uitgaansleven met techno, hiphop, R&B, house en drum & bass-avonden. Bekende namen als Michel de Hey, Musclefarm, Edu Imbernon en Prunk draaiden er. Maar Lux kreeg ook bekendheid als locatie voor bijvoorbeeld school- of studentenfeesten.

Teruglopende bezoekersaantallen voor Lux
Voormalig Lux-bedrijfsleider Ineke van Den Hof (28) kijkt trots terug op alle jaren. “De club zit in mijn hart, dat gaat er nooit meer uit. Elke avond waren er andere mensen en muziekstijlen. Dat maakte het zo leuk, alles was mogelijk bij ons.”

Haar mooiste herinnering: de ene avond een uitzinnig dansende studentenmenigte, de dag erna een brugklasleerling die een ijsblokje bracht dat op de grond was gevallen. “Daar doe je het voor. Van jong tot oud een toffe tijd bezorgen. Je bent aan het werk, maar ook weer niet.”

Een warm familiegevoel
Trouwe Utrechtse Lux-bezoekers gaan het missen. Raffaèla Briannah Diesveld, student verpleegkunde aan de HU, ging vaak alleen naar de club. “Eenmaal binnen liep ik van de ene vriendengroep naar de andere. Allemaal leerde ik ze daar kennen.”

Dat familiegevoel deelt Rachel van Moorst, UU-student Psychologie. “Waar je in sommige clubs wel eens opstootjes hebt, was dat daar niet. Mensen lieten elkaar in hun waarde. Als je lekker gek wilde dansen kon dat gewoon.” Beide dames koesteren het allerlaatste feest op Oudjaarsnacht. “Iedereen wist dat het de laatste avond was. We dansten alsof ons leven er vanaf hing, totdat het licht werd.”

Veel warme gevoelens dus, maar de worsteling van de club herkennen de studenten ook: eerdere sluitingstijden dan gepland, halflege zalen. Bedrijfsleider Ineke die straks ook te vinden is in Basis: “Door teruglopende bezoekersaantallen zochten we nieuwe ideeën om onze avonden te vullen. Toen kwamen Jorn Lukaszczyk en Joost Holthuizen langs met erg goede plannen. Daar gingen we mee akkoord.”

Herkenning moet zorgen voor succes
Voor Basis is het sleutelwoord herkenning: op donderdag, vrijdag en zaterdag is de club open. Alleen op andere dagen is de kelder af te huren voor verjaardags-, school- of studentenfeesten. Joost denkt dat door deze programmering de club een vaste klantenkring opbouwt. “Externe feesten verdienen goed, maar trekt publiek dat specifiek voor die feestjes komt en niet voor de club zelf. Bij ons gaat het daar nu wel om.”

Volgens Jorn en Joost denken ze genoeg te gaan verdienen. Dat heet: als de club lekker loopt. Aan vertrouwen daarover geen gebrek. “Een echt goed functionerende club is er niet in Utrecht. Zeker na de sluiting van HAL16. Bij ons hoef je niet te kijken wat er draait. Iedereen weet wanneer welke muziek er is en welke mensen er komen. Met dezelfde entreeprijzen, top geluid en spectaculair licht.”

Korting voor studenten
Op vrijdag en zaterdag is de entree altijd 10 euro, op donderdag 7,50 en op vertoon van je studentenkaart 5 euro. Alleen tijdens speciale gelegenheden kost een entreekaart meer, zoals met Koningsnacht.

Kaarten voor het Basis-openingsfeest op 31 januari zijn ook gewoon  aan de deur verkrijgbaar. Boris Werner, Cinnaman, Tsepo en William Kouam Djoko draaien die avond. In de openingsmaand komen onder meer Arjuna Schiks, Clouds, Frits Wentink en Interstellar Funk een feestje bouwen.