Akademiehoogleraren benoemd in Groningen en Amsterdam

De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) heeft de topwetenschappers Liesbeth de Vries, Eric Bergshoeff, Michiel van der Klis en Joep Leerssen benoemd tot Akademiehoogleraar.

Liesbeth de Vries werkt aan de Rijksuniversiteit Groningen aan onderzoek op het gebied van kanker. Aan dezelfde universiteit is theoretisch fysicus Eric Bergshoeff actief op het gebied van de snaartheorie en membranen. De Amsterdamse literatuurwetenschapper Joep Leerssen onderzoekt aan de UvA ideeën rondom nationale identiteit. Hij publiceerde recent het boek 'National thought in Europe'.

Zijn stadgenoot Michiel van der Klis doet onderzoek naar röntgenstralen van dubbelsterren. Hij heeft onder meer een intrigerend verband gelegd tussen zwarte gaten en neutronensterren. Ook ontdekte hij met zijn groep de eerste röntgenster die vierhonderd maal per seconde om zijn as draait. De vier hoogleraren ontvangen elk een bedrag van één miljoen euro zodat zij zich vijf jaar lang volledig kunnen wijden aan innovatief onderzoek en aan de begeleiding van jonge onderzoekers.

Dit jaar vielen geen Utrechtse hoogleraren in de prijzen. Vorig jaar werd milieuepidemioloog Bert Brunekreef door de KNAW benoemd tot Akademiehoogleraar. Eerder was die eer al ten deel gevallen aan Nobelprijswinnaar Gerard ’t Hooft, fysisch-chemicus Henk Lekkerkerker klimaatonderzoeker Hans Oerlemans en de onlangs overleden wiskundige Hans Duistermaat.

EH