Goed onderwijs verdient een Teaching Fellow

Goed onderwijs komt van goede docenten. Om goede docenten gemotiveerd te houden, heeft de Universiteit Utrecht de functie van Teaching Fellow in het leven geroepen. In september zijn de eerste acht benoemd. Zij gaan elk een aspect van het Utrechtse onderwijs onder handen nemen.

Een instelling die goed is in het bedrijven van onderzoek én in het geven van onderwijs. Het zijn de twee zaken waar de Universiteit Utrecht zich graag op laat voorstaan. Vandaar dat het college van bestuur altijd benadrukt dat docentonderzoekers ook carrière kunnen maken via het onderwijs. Op papier een mooi voornemen, in de praktijk een weerbarstige zaak. Dat bleek ook maar weer tijdens de dinsdag gehouden ontbijtsessie over het Utrechtse onderwijsmodel 3.0 waar gesproken werd over ‘het glazen plafond voor docenten’. Het creëren van de Teaching Fellow lijkt dus een stap in de goede richting voor ambitieuze docenten.

Elke faculteit plus het University College Utrecht hebben een eigen Teaching Fellow gekregen. De acht werken de komende twee jaar elk aan een onderwijsvernieuwing toegesneden op hun eigen faculteit. Zo gaat Robin van den Boom van Diergeneeskunde zich buigen over manieren om theorie toe te passen in de praktijk en Johan Jeuring neemt het toetsbeleid en de toetsing bij de bèta’s onder de loep.

“De Teaching Fellow”, zegt Margreet de Lange van de Directie Onderwijs & Onderzoek, “wordt voor een periode van twee jaar benoemd. De docent wordt in die jaren voor tweetiende vrijgesteld van onderwijs om aan de onderwijsvernieuwing te werken. Bovendien krijgt iedere fellow een award van 5000 euro om te besteden aan bijvoorbeeld een studiereis. Volgend jaar worden acht nieuwe fellows benoemd, zodat er continue gewerkt wordt aan onderwijsvernieuwing. De eerste twee jaar wordt het initiatief betaald door het college van bestuur, daarna moeten de faculteiten en UCU de fellow uit eigen budget betalen.”

De bijzondere functie vloeit voort uit het scholingstraject voor seniordocenten van het Center of Excellence in University Teaching (CEUT). Via deze leergang die in 2000 door de UU is gestart met als doel 'het professionaliseren van het onderwijs’, gaan seniordocenten aan de slag met ideeën voor onderwijsvernieuwingen. De Lange: “Docenten die deze leergang hadden gedaan, vonden het jammer en soms ook frustrerend dat ze zo weinig met hun opgedane kennis in de praktijk konden doen.”

De eerste acht Teaching Fellows zijn in september benoemd. Hoewel zij in de eigen omgeving aan de slag gaan, is het de bedoeling dat zij onderling contact houden om van elkaars ervaringen te leren en om te kijken of de ‘plaatselijke’ vernieuwing breder toepasbaar is.

DUB zal de komende weken in een serie de onderwerpen van de verschillende Teaching Fellows onder de loep nemen.

De Teaching Fellows zijn:

• Ria van der Lecq van de faculteit Geesteswetenschappen
    • Van der Lecq is opleidingscoördinator van Liberal Arts and Sciences en onderwijsdirecteur van de School Liberal Arts. Haar project heet ‘Van TCS naar Liberal Arts’.
  • Tine Béneker van de faculteit Geowetenschappen
    • Béneker werkt bij het departement Sociale Geografie en Planologie. Haar project heet ‘Onderwijsprofiel communicatie & educatie’.
  • Frank van der Salm van de Rebo-faculteit
    • Van der Salm werkt bij het departement Economie. Zijn project heet ‘Studenttevredenheid en onderwijskwaliteit’.
  • Susan te Pas van Sociale Wetenschappen
    • Te Pas werkt bij het departement Psychologie. Haar project heet ‘Creëren van een onderwijsomgeving waarin het delen van kennis en samenwerken aan onderwijsvernieuwing vanzelfsprekend zijn’.
  • Robin van den Boom van Diergeneeskunde
    • Van den Boom werkt bij het departement Paard. Hij zoekt de weg naar ‘integratie van theorie en praktijk’.
  • Tineke Westerveld van Geneeskunde, coördinator Summa
    • Haar onderwerp is 'Multiprofessionele onderwijsvernieuwing'
  • Johan Jeuring van de Bètafaculteit
    • Werkzaam bij het Departement Informatica, software technologie. Zijn onderwerp is ‘facultaire toetsing en toetsbeleid’
  • Guus de Krom van University College Utrecht.
    • Hij is kwaliteitsmanager. Zijn project heet ‘Verbetering differentiatie en integratie van skills onderwijs aan het UCU’