Heiko van Staveren (1968)

Trainingsgroep Mexico 1968. Heiko van Staveren staand, geheel rechts. Foto: KNHB/ Jeroen van Bergen

Heiko van Staveren legde in Mexico met het Nederlands team beslag op de vijfde plaats. De Kampongspeler was één van vier UU-studenten in de selectie.

Geboren: 21 oktober 1942
Sport: Hockey
Studie: Rechten
Olympische prestaties: 1968: vijfde plaats met Nederlandse hockeyploeg

Heiko Tiberius van Staveren speelde in Mexico alle wedstrijden van Oranje. In dat team zatern ook de UU-studenten Theo van Vroonhoven, Sebo Ebbens en Otto ter Haar. In totaal kwam Van Staveren 43 keer uit voor Nederland.

Twee jaar na Mexico stuurde Van Staveren af in Utrecht. Hij bleef als docent internationaal privaatrecht verbonden aan de Utrechtse universiteit. In 1981 promoveerde hij op een onderzoek naar voetbalcontracten.

Van Staveren werd in 1992 bijzonder hoogleraar Sport & Recht aan de VU. Vanaf 2003 was hij daar gewoon hoogleraar. In 2007 volgde het emeritaat.

Bronnen: de Volkskrant 24-5-1999 en sportsmedia.nl

Klik voor een overzicht van alle Olympische helden van de UU hier.