Herman Rouwé (1964 en 1968)

Erik Hartsuiker en Herman Rouwé met medaille in Tokio, Foto: ANP Foundation (1964), CC 4.0.

Herman Rouwé won samen met Triton-clubgenoot Erik Hartsuiker brons in Tokio. Vier jaar later eindigde vier met stuurman die geheel uit Triton-roeiers bestond als negende.

Geboren: 20 januari 1943
Sport: Roeien
Studie: Diergeneeskunde
Olympische prestaties: 1964: twee met stuurman (brons). 1968: vier met stuurman (negende)

Herman Rouwé moest samen met Erik Hartsuiker en stuurman Jan Just Bos ( student in Wageningen die later bekendheid genoot als presentator van het NCRV-programma Ja Natuurlijk) alleen de VS en Frankrijk voor laten gaan in de finale in Tokio.

Vier jaar later had hij minder succes met de vier met stuurman die verder bestond uit Tritonclubgenoten Erik Hartsuiker, Berend Brummelman, Tom Dronkert en Otto Weekhout. De boot die (met een andere stuurman) in 1967 de Varsity won (tot op heden de laatste zege van Triton), werd in Mexico negende.

Rouwé studeerde in 1969 af en had later een dierenartspraktijk in Friesland. Broer Henk, student in Groningen, roeide in 1972 voor Nederland tijdens de Olympische Spelen in München.

Klik voor een overzicht van alle Olympische helden van de UU hier.