Marion Nijhof (2000 en 2004)

Marion Nijhof won vier medailles tijdens twee Paralympische Spelen. Foto: Mathilde Dusol

Zwemster Marion Nijhof won in totaal vier medailles bij de Paralympische Spelen. In Athene haalde ze één keer zilver en twee keer brons, in Sydney een keer brons.

Geboren: 20 september 1981
Sport: Zwemmen
Studie: Bestuurs- en Organisatiewetenschap
Paralympische resultaten: 2000: brons op de 400 meter vrije slag, zesde op de 50 meter en vierde op de 100 meter vrije slag, zevende op de 200 meter wisselslag. 2004: zilver op de 200 meter wisselslag, brons op 50 meter en 100 meter vrije slag, vijfde op de 100 meter rugslag.

Marion Nijhof greep bij de Paralympische Spelen net naast een gouden plak in haar klasse. Ze werd tijdens haar carrière wel Europees en Wereldkampioen. In 2004 stond ze eerste op de wereldranglijst op de 400 meter vrije slag. Dat onderdeel werd tijdens de Paralympische Spelen in Athene echter niet gezwommen.

In 2007 kreeg Nijhof tijdens het Nationaal Sportgala de Jaap Eden Award voor beste gehandicapte sporter van het jaar. Dit was een mooi afscheid van een topsportcarrière die liep van 1994 tot en met 2006. Vier jaar eerder had ze al een koninklijke onderscheiding gekregen voor haar sportprestaties en haar voorbeeldrol voor visueel gehandicapten.

De blinde Nijhof volgde na haar hbo-opleiding Communicatie aan Hogeschool Windesheim een minor Bestuurs- en Organisatiewetenschap in Utrecht. Daarna begon ze met de master Sportbeleid en Sportmanagement. Dit was een tweejarige duale studie waarbij ze ook werkte bij de Gemeente Utrecht, afdeling sport.

Nijhof was daarna werkzaam voor een congresbureau als organisator van congressen rondom sportbeleid en sportmanagementthema’s. Vervolgens ging ze aan de slag als communicatiemedewerker bij het RIVM.