Roos Oosterbaan (2004, 2008, 2012, 2016)

Rolstoelbasketbalster Roos Oosterbaan behaalde met het Nederlands team brons bij de Paralympische Spelen van Londen en Rio.

Geboren: 18 mei 1979
Sport: rolstoelbasketbal
Studie: Nederlands
Paralympische prestaties: 2004: zevende plaats met het Nederlands rolstoelbasketbalteam. 2008: zesde met het Nederlands rolstoelbasketbalteam. 2012: brons met het Nederlands rolstoelbasketbalteam. 2016: brons met het Nederlands rolstoelbasketbalteam.

Net als Psychologie-alumna Carina Versloot is Roos Oosterbaan in Rio de Janeiro voor de vierde keer van de partij bij een Paralympische Spelen. Samen wonnen zij in Londen 2012 brons met het team waarvan ook Psychologiebachelor Sanne Timmerman deel van uitmaakte. In Rio herhaalde het drietal die prestatie.

Oosterbaan liep door een ruggenmerginfarct een dwarslaesie op. Ze begon op 22-jarige leeftijd met rolstoelbasketbal. Met het Nederlands team werd ze onder meer Europees Kampioen in 2013 en derde op het WK van 2015.

Na de School van Journalistiek volgde Oosterbaan een premaster en een master aan de UU. In 2006 haalde ze haar bul. Ze is werkzaam als redacteur en verslaggever voor EenVandaag.

Dit artikel is aangevuld na afloop van de Spelen in Rio