Een echte koers, graag

Aan: Ministermetopdracht@regeringvannederland.nl
Betreft: Een echte koers
Bijlage: de sol schijnt weer

Beste Minister,

Een minister van Onderwijs en Cultuur gaat het niet meer redden in deze tijd. Dat wordt een minister van Onderwijs en Cultuur met een duurzaamheidsopdracht. In deze gecompliceerde tijden hangt alles met elkaar samen, want als je aan de ene kant sleutelt, gaat het aan de andere kant mis. Ik ben voor het integrale management.

Hier op de universiteit lijden we ook ernstig aan een gebrek aan integrale visie- en planning. Zet je hier een paar gebouwtjes neer, kunnen de auto’s plotseling de polder uit niet meer uit. Zet je een fraai onderwijs- en onderzoekgebouw neer met behulp van een gerenommeerde architect, moet je er na vier jaar voor 15 miljoen aan verbouwen. Begrijpt u het?

Leg je zonnepanelen op het dak, hangt marketing een poster op: we draaien op 100 % groene stroom. Even ons best doen en we halen de CO2 doelstellingen op onze sloffen. Onze handdoekjes zijn al van gerecycled papier! Ja hoor!

Worden we gefinancierd op output
van studenten, komen we erachter dat er eigenlijk selectie aan de poort nodig is omdat we veel te veel studenten krijgen. En wat doen we? We verhogen ons marketing- en communicatiebudget met 5 miljoen om nog meer studenten binnen te halen. Dat een onderwijsinstelling miljoenen aan communicatie- en marketing kan uitgeven wordt normaal gevonden.

Afijn u hoort het al, er is geen touw aan vast te knopen, geen lijn in te ontdekken. Om de zaken op scherp te zetten, is het nodig te beseffen dat er erg veel moet gebeuren. In 2015 werd de Nederlandse Staat zelfs veroordeeld omdat zij te weinig doet tegen de CO2-uitstoot. Was dit gebrek aan daadkracht een issue in een van de verkiezingsdebatten?

Onze minister Bussemaker hief de basisbeurs op en zou het bespaarde miljard investeren in het hoger onderwijs. Nu lopen wij te smeken of we alsjeblieft wat centjes kunnen krijgen? Bah.

Beste minister met opdracht: Geld moet duurzaam rollen!

Geef extra geld voor goede docenten, en zorg dat ze een duurzaam contract krijgen en fatsoenlijk carrière kunnen maken .
Geef extra geld aan onderzoek dat zich bezighoudt met het verduurzamen van onze economie, onze infrastructuur, en voor onderzoek naar duurzame energiebronnen.
Verbied universitaire marketing.
Vaardig een bouwstop uit voor alle universiteiten en hogescholen. Leg die bouwplannen onder het mes van de duurzaamheid. Wat gaat u maken? Waarvoor? Bestaat dat niet al bij een andere universiteit ? En als u kunt aantonen dat het echt noodzakelijk is laat dan maar eens zien hoe u dit gebouw over tien jaar gaat gebruiken of hoe gemakkelijk het gedemonteerd cq gesloopt en/of hergebruikt kan worden. Onder duurzame curatele, die egotrippers.
Nieuwe wegen in De Uithof? Nee. Alle autoverkeer weg uit het centrum. Parkeergarages aan de randen. Permanent elektrisch vervoer binnenin. Een witte Uithoffietsenplan. Investeer alleen nog in aantoonbaar integraal duurzaam bestuurde universiteiten, Minister. Het zal u geen windeieren leggen!

Voel me ineens ook jarig,

Uw Baaierd.