Cursusevaluaties: mosterd na de maaltijd

Geef ons een tussentijdse evaluatie

cursusevaluatie anoniem illustratie DUB
Illustatie DUB

Op de universiteit leren we kritisch te zijn. Over ons gedrag en ons werk bijvoorbeeld. Maar wat als je kritiek hebt op een cursus van de universiteit en op de manier van lesgeven? Die kan je dan fijn kwijt in de cursusevaluatie! 

Studenten krijgen een mail met de vraag of ze na afronding van de cursus een evaluatie willen invullen. Docenten sporen je daartoe ook steeds vaker aan, omdat deze evaluaties heel nuttig kunnen zijn. Het is voor studenten dé uitgelezen kans om plus- en minpunten van de cursus kenbaar te maken. Hier kan de organisatie wat mee voor volgend jaar. Maar wat moet je als je tijdens de cursus niet tevreden bent over de manier van lesgeven?

Na een aantal jaar op de universiteit, valt het me op dat ook hoogleraren weleens een foutje kunnen maken. Het zijn ook maar mensen. Het mooie aan fouten maken, is dat je ze soms kunt herstellen. Maar dan moeten deze foutjes wel opgemerkt worden. 

Het is bijvoorbeeld niet handig wanneer er geleerd moet worden voor een tentamen en het verkeerde antwoordmodel op Blackboard staat. Ik heb laatst de opmerking gekregen van een werkgroepdocent dat ik de enige was in de groep die een mail hierover had gestuurd. Dit verbaasde me. Ik ben niet zo’n iemand die docenten obsessief zit te mailen op vrijdagavond, maar wanneer ik iets opmerk wat vraagt om correctie om zo ook andere studenten te helpen, trek ik mijn mond open. Na mijn mailtje over de verkeerde antwoorden, is er helaas geen rectificatie online gekomen. 

Het is vaker voorgekomen dat ik tijdens een cursus dingen aanhaalde, die niet klopten. Er werd tijdens de cursus echter heel erg weinig mee gedaan. Ook beloftes werden niet altijd nagekomen. Medestudenten zeiden dan: “Ach, zet het dan straks gewoon in de cursusevaluatie!” 

Het is natuurlijk fijn dat er een cursusevaluatie in het leven is geroepen om de student ook een stem te geven. Maar eigenlijk heb je hier zelf heel weinig aan. Ook worden ze niet altijd voor de juiste doeleinden gebruikt (zie de artikelen van DUB over cursusevaluaties). Ik kan dus ook heel goed begrijpen, dat ontevreden studenten niet de moeite nemen om deze evaluatie na afloop in te vullen. Je bent er immers eindelijk vanaf. 

Maar kritiek geven lopende de cursus? Dat is niet altijd even makkelijk om aan te voelen wat je wel en niet kan zeggen tegen een docent. Waar de ene expliciet vraagt om tussentijdse evaluaties, reageert de ander niet op je mails. Het is dus lastig aan voelen wat de cultuur is omtrent kritiek leveren en de reactie die een docent hierop zou kunnen geven. Ook is het een best wel grote stap om daadwerkelijk iemand aan te spreken op eventuele verbeterpunten.

Het anonieme van een evaluatie achteraf voelt daarom erg veilig. Maar hoe geef je dan überhaupt opbouwende kritiek aan iemand die jou les geeft, zodat je er zelf ook beter van wordt? Het zou fijn zijn als er een manier is om tijdens de cursus verbeterpunten te kunnen noemen, zonder de soms vervelende confrontatie aan te gaan met docenten die misschien minder open staan voor kritiek. 

Ik vraag me af wie ik vrijdagavond kan mailen met wat puntjes van kritiek op de cursusevaluaties. 

Advertentie