Genomineerde column campuscolumnist

‘De beste tijd van je leven’

Welkom op de Universiteit Utrecht. Waar iedere student de beste tijd van zijn leven wordt gegarandeerd. Wél de beste tijd van je leven in drie jaar afronden alsjeblieft. Anders kost je te veel en wie moet dat dan betalen? Bakkerskinderen die betalen voor de opleiding van het advocatenkind? Nee, zo heurt het niet hé stemden ons parlement linksvoor.

Sociaal economisch redeneren leer je óók niet op de UU, wél hoe je bij binnenkomst gelijktijdig wordt gezien als een financiële prikkel en last. Helaas kan de UU niet meer teren op diens internationale plofkippen, ahum ik bedoel studenten. Studenten buiten de Europese Unie brengen per student gemiddeld 10.000 euro op. Er stond nog nooit zo’n mooie prijs op diversiteit en multiculturaliteit. Geheel volgens Nederlandse studentikoze traditie moet nu óók de UU een oproep doen tot No internationals plies, in het geval dat je voor het begin van je studie geen kamer gevonden hebben in de stad waar je gaat studeren. Misschien is er nog ruimte in internationaal hostel Ter Apel? Maar daar moet je snel bij zijn want het schijnt meestal helemaal vol te zitten. Hollandse gastvrijheid op zijn best.

Colleges op TikTok-niveau
Een kamer weten te vinden maar vraag je je af waar je de tijd vandaan moet halen om te studeren? Aangezien je naast je studie minstens drie keer per week moet werken om de stijgende (energie-)rekeningen te betalen. Geen stress, tijdens de pandemie heeft de UU het bestaan van het internet ontdekt. Ze zijn hard bezig met onderwijsinnovatie en voor je het weet kan je gewoon je colleges volgen op TikTok. Je studie is altijd én overal 24/7 beschikbaar. Pluspuntje: de duur van colleges gaan van twee uur naar twee minuten. Dat is ideaal, want de generatie van nu heeft toch geen concentratie meer dus houden ze dat nog net vol.

Mocht je toch een keer tijd vrij weten te maken in je overvolle agenda om langs te gaan op de uni, wel oppassen! Voor je het weet val je ten prooi aan de nieuwe eigenaardige mores op de universiteit. Koffie drink je daar niet meer met normale melk. De koe is namelijk gecanceld voor de soyaboon, wat komt uit een afgebrand en ontheemd stuk land in de Amazone. Als dat je niet zint en je een individueel statement tegen kapitalisme wil maken, dan kan je plaatselijk terecht bij alle huisjesmelkers. Het kost wat maar dan steun je in ieder geval de lokale markt. Wil je nog wat eten bij je koffie? Dan rot je maar op naar buiten; de UU doet niet meer aan basisbehoeftes. Het is hier geen hotel!

Safe space in academiegebouw
Maar waar kan je dan nog terecht op je geliefde Alma mater om nog iets van het studentenleven mee te krijgen? Ik ken nog wel een verwarmde zaal vol met schilderijen van witte mannen waar je je aan de muur kan vastplakken. De zaal zit in het Academiegebouw op Domplein 29. Ja, het klopt dat je eerst langs een zaal vol met foto’s van witte vrouwen loopt maar dat is niet de zaal die ik bedoel. Nee, het zijn ook geen gescheiden gebedsruimtes. Gewoon verder de gang doorlopen, de trap op en dan is het recht voor je neus. Nodig wat medestudenten uit en dan kunnen jullie mooi je eigen safe space maken, gezellig bij de oude witte mannen. Vergeet geen tractor mee te nemen, anders worden jullie opgepakt. Maar niet zeggen dat je alles van mij hebt hoor. Ik identificeer me niet met armoedzaaiers.