Bussemaker snapt teleurstelling studentbestuurders over collegegeld

Sinds dit jaar mogen onderwijsinstellingen het collegegeld van fulltime studentenbestuurders voor één jaar kwijtschelden. Maar het is niet verplicht: uit een kleine steekproef van het Interstedelijk Studenten Overleg onder 96 studentbesturen bleek vorige maand dat verreweg de meeste fulltimers gewoon collegegeld betalen. Aan de UU kan je wel collegegeldvrij besturen.

Is dat niet onrechtvaardig, vroegen Kamerleden Pieter Duisenberg (VVD) en Harry van der Molen (CDA) de minister. Die begrijpt de teleurstelling van studenten, maar ze kan er weinig aan veranderen: het is nu eenmaal een beslissing van het bestuur en de medezeggenschap.

Bovendien wijst de minister erop dat fulltime besturen “eerder uitzondering is dan regel”: veel bestuurswerk kan gewoon naast de studie, schrijft ze. In de steekproef van het ISO zaten wel veel fulltimers, blijkt uit navraag van de minister bij het ISO: 61 van de 96 volgen geen onderwijs, terwijl 53 van hen wel volledig collegegeld betalen.

Verder voert ze aan dat de wet pas op 1 januari inging en dat onduidelijk is of de bestuurders daarvoor of daarna zijn begonnen.

Ze vindt het “van belang” dat instellingen voor collegegeldvrij besturen kunnen kiezen. Op verzoek van de Kamerleden wil de minister best de studentenorganisaties en de koepels aanmoedigen over het onderwerp in gesprek te gaan.