Protesten tegen UU-opstelling in Gaza-conflict

Diesviering twee keer onderbroken door activisten

protest Palestina dies Bovens foto DUB Irem Zoodsma
Foto protest tijdens dies. Foto DUB/ Irem Zoodsma

Het thema van de diesviering was dit jaar De Toekomst van de Democratie. Maar pro-Palestijnse activisten vonden dat er niets te vieren viel. Zij spraken in posts op social media waarin de acties werden aangekondigd van een "Dies Mortalis".

Tijdens het cortège op het Domplein riepen demonstranten leuzen naar de hoogleraren. Eenmaal binnen werd de toespraak van rector Henk Kummeling onderbroken door studenten die schande spraken van het feit dat de UU de banden met Israelische universiteiten niet verbreekt.

Tijdens de diesrede van hoogleraar Bestuurskunde Mark Bovens stapten enkele wetenschappers het podium op. Een woordvoerder van deze 'scolars against genocide' zei dat ze zich schaamde te werken voor een universiteit die geen stelling neemt in de oorlog tussen Israel en Hamas.

Dies 2024

Foto DUB