60 miljard

Donateurs Amerikaanse topuniversiteiten trekken miljoenen terug

Gaza, foto Pixabay
Gaza, Foto Pixabay

De geldschieters vinden dat de besturen van universiteiten als Harvard University en de University of Pennsylvania (UPenn) de terroristische aanvallen van Hamas op 7 oktober veel strenger hadden moeten veroordelen en de groepering direct als terreurorganisatie hadden moeten bestempelen, meldt Nieuwsuur.

Volgens het programma houden rijke Amerikanen hun hand nu op de knip. Dat kan grote gevolgen hebben omdat private giften in de VS van groot belang zijn voor universiteiten: vorig jaar ontvingen ze samen zo’n 60 miljard dollar aan schenkingen.

Persoonlijke informatie
Nieuwsuur meldt ook dat een groep directeuren van grote bedrijven de namen wil publiceren van protesterende studenten, zodat zij later geweerd kunnen worden bij sollicitaties. Israël-gezinde websites publiceren verder persoonlijke informatie en foto’s van de demonstranten. Om onherkenbaar te zijn tijdens de mars bedekken veel studenten zich met geruite sjaals die symbool staan voor hun solidariteit met de Palestijnse strijd.

Volgens de Joodse organisatie Anti-Defamation League is het aantal antisemitische incidenten in de VS met 400 procent toegenomen sinds de aanvallen van Hamas.