Expositie Het Ublad door de jaren heen nu in UB Binnenstad

Twintig voorpagina’s uit de geschiedenis van het Ublad geven een beeld van de onderwerpen die de universiteit en de studenten in de loop der jaren bezighielden. Eerder was de expositie te zien in de UB De Uithof.

De oudste exemplaren zijn afkomstig uit 1969 toen het Ublad nog Universitaire Reflexen heette. Uit die beginperiode zijn er voorpagina’s waarbij de ‘demokratisering’ centraal staat, maar ook verhalen over de protesten tegen ‘een verhoging van het kollegegeld naar 600 gulden’ en over sancties van de UU tegen Veritas.

In het begin zag het Ublad eruit als een krant, later kwamen er magazines met covers die de gevolgen van een storm laten zien, de kamernood in de binnenstad uitbeeldt en het thema bedpret verbeeldt.

Aanleiding voor de expositie is dat alle papieren jaargangen zijn gedigitaliseerd. Dit is gebeurd met een subsidie van het K.F. Heinfonds en de medewerking van de afdeling Bijzondere collecties van de Universiteitsbibliotheek.

Het Alumni Office maakte naar aanleiding van de digitalisering een korte film. Die is hieronder te zien.

De expositie in de UB Binnenstad is te zien op de eerste verdieping. De UB is doordeweeks geopend tussen 8.00 en 1.00 uur. Op vrijdag en zaterdag is van 8.00 tot 22.30 uur. Na 17.00 uur moeten bezoekers zich identificeren.