Fiets via rode stippen van station naar Uithof

Body: 

Van het station naar De Uithof is het dagelijks filerijden voor fietsers. De gemeente wil nu dat fietsers een alternatieve route nemen, en lanceert een campagne. Daar zijn die stippen op de weg dus voor!

Van het station naar De Uithof is het dagelijks filerijden voor fietsers. De gemeente wil nu dat fietsers een alternatieve route nemen, en lanceert een campagne. Daar zijn die stippen op de weg dus voor!

Vóór het eerste en na het laatste college fietst dagelijks een lange stroom studenten tussen het station en De Uithof. Bijna iedereen rijdt via het Janskerkhof en Vredenburg. Op de smalle stukken botsen fietsers op elkaar, bij winkels ontstaan gevaarlijke taferelen en de situatie rondom Vredenburg is niet bepaald overzichtelijk. Om de drukke stukken te ontzien, promoot de gemeente nu de zogenoemde Herenroute als alternatief.

Wethouder Lintmeijer (Verkeer, GroenLinks) gaf vrijdag het startschot voor de campagne om fietsers via de Herenroute te laten rijden. Rode en witte stippen op het fietspad, kleine rode bordjes en andere informatieborden geven het traject aan. Ook zet de gemeente verklede acteurs in om de alternatieve weg te wijzen.

Als je vanaf De Uithof komt, verandert de Herenroute na de Burgemeester Reigerstraat van koers ten opzichte van de gangbare route. Op de Maliebaan ga je linksaf (pdf), langs Lepelenburg, door de Herenstraat, Hamburgerstraat, Springweg en over de Mariaplaats naar het station. De nieuwe route is 500 meter langer. De gemeente heeft zo veel mogelijk kuilen gedicht en putten afgevlakt.

Fietsers die naar het station gaan, hebben haast. Is de Herenroute voor hen inderdaad een goed alternatief? DUB nam de proef op de som, op een vrijdagmiddag rond kwart over vijf. Vanaf de kruising Burgemeester Reigerstraat – Maliebaan duurt de ‘normale’ weg 3 minuten en 50 seconden tot de gratis stalling bij het station en de Herenroute 5 minuten en 10 seconden. Het alternatief duurt dus iets langer, maar is - in elk geval op deze vrijdag - een stuk rustiger. Ook zijn er minder stoplichten.

Echt nieuw is de alternatieve route niet. De Fietsersbond bracht de Herenroute al in 2008 onder de aandacht. De club plaatste zelf bewegwijzering op de route, maar moest die op last van de gemeente weghalen. Daarna beloofde de gemeente toch weer bordjes op te hangen. “Het gaat inderdaad om een bestaande route”, zegt wethouder Lintmeijer. “Wij brengen de Herenroute nu extra onder de aandacht, omdat het stuk rond Vredenburg steeds drukker wordt vanwege de werkzaamheden daar.”

Het stuk tussen De Uithof en de Burgemeester Reigerstraat is niet aangepast. Vooral op de Burgemeester Reigerstraat en in het Wilhelminapark blijft het fietspad smal en onoverzichtelijk. De wethouder wil ook bekijken of de Burgemeester Reigerstraat verbeterd kan worden voor tweewielers. “Misschien kunnen we iets veranderen aan de stoplichten. Het fietspad kan er niet verbreed worden. Mogelijk zou dat op het stuk na het Wilhelminapark wel kunnen. Maar op sommige punten zal het fietspad gewoon smal blijven.”

Als de evaluatie van de huidige proef met de markeringen op de Herenroute positief is, gaat de gemeente ook andere alternatieve routes van rode stippen voorzien. Eén van die routes loopt via het noordelijke deel van de binnenstad.

Facebook Twitter Whatsapp Mail