Alle 3700 kaarten zijn verkocht

Gedragscode moet deze UIT-week nog sociaal veiliger maken

Foto: DUB
Maandag werden de mentorgroepjes gevormd. Foto: DUB

De 26e editie van de Utrechtse Introductietijd (UIT) is traditiegetrouw afgetrapt met de Openingsshow in muziekgebouw TivoliVredenburg, waar de UIT-lopers worden toegesproken door vicevoorzitter van het College van Bestuur, Margot van der Starre, en burgemeester Sharon Dijksma. Ook kunnen ze er hun bandje ophalen dat hun toegang geeft tot alle activiteiten.

Op het Paardenveld leren de kersverse UIT-lopers hun UIT-groepje en mentoren kennen. Eva en Anne, die Pedagogische Wetenschappen en Rechten aan de UU gaan studeren, hebben zin in de week. "Ik hoop op heel veel feesten en gezelligheid", zegt Anne. Eva kent de stad nog niet goed en hoopt daarom "een beetje wegwijs te worden en nieuwe mensen te leren kennen".

Ze hebben allebei op tijd een fiets en een slaapplek weten te regelen. "Ik heb gisteren nog last-minute berichtje gestuurd in de groepsapp met onze intro-papa", vertelt Eva. "Bij een huis van zijn vereniging was nog een plek vrij. Daar heb ik vannacht geslapen met allemaal meiden, verdeeld over verschillende kamers in het huis."

Mbo-studenten
Het belooft een drukke UIT-week te worden. Alle kaarten zijn verkocht, vertelt Olivia de Gans, woordvoerder van de UIT. Dat zijn in totaal 3700 UIT-lopers. Net als voorgaande jaren doen overwegend eerstejaarsstudenten van de universiteit mee aan de UIT: rond de 70 procent, schat De Gans. Ongeveer 20 procent van de UIT-lopers gaat straks aan het hbo studeren.

Ook mbo-studenten doen weer mee. Vorig jaar konden zij zich voor het eerst inschrijven, maar de animo was laag. Ook dit jaar blijft de kaartverkoop onder mbo-studenten achter. De Gans zegt: “Maar 38 mbo-studenten hebben een kaartje gekocht. Het is nog steeds heel weinig, maar het is meer dan vorig jaar.”

Activiteiten
Park Lepelenburg, Park Transwijk en de Internationale campus, waar ook het University College Utrecht (UCU) is gehuisvest, zijn dit jaar belangrijke plekken voor de UIT-week. Een groot deel van de activiteiten vindt er plaats.

In vier dagen leren de aanstaande studenten hun nieuwe studentenstad kennen. De mentoren leiden hen tijdens de stadsintroductie op maandag langs alle hotspots van de Domstad, waaronder ook de informatiemarkt met stands over onder meer huisvesting en bijbaantjes. Op dinsdag is er een sportmarkt en leren de studenten de Utrechtse studentenverenigingen kennen. De woensdag begint met dansen bij de Breakfast Club, waarna er workshops zijn en een Cultureel Festival. Donderdag wordt de UIT-week afgesloten met een festivaldag.

Hoewel een groot deel van de UIT-week hetzelfde is als voorgaande jaren, zijn er ook nieuwe activiteiten. De Gans zegt: “We hebben voor het eerst dit jaar een symposium, een openluchtbioscoop en een sing-a-long. Die is vergelijkbaar met een karaoke: op een scherm is de tekst te lezen en iedereen kan met een band meezingen. Op het Domplein staan grote zitzakken en stoelen waar UIT-lopers op een groot doek een film kunnen kijken. En het symposium heeft als thema Toekomst, waarbij sprekers, zoals professoren van de universiteit en hogeschool, geven lezingen over technologie, gezondheid en maatschappij.”

Helemaal vegetarisch
Tijdens deze editie van de UIT is ingezet op duurzaamheid en sociale veiligheid. Zo is de gehele UIT-week vegetarisch en er wordt gewerkt met een “circulair bekersysteem”.

“De UIT-lopers krijgen aan het begin een goodie bag waar onder meer twee muntjes in zitten: mochten ze er één per ongeluk kwijtraken. Als zij ze toch allebei kwijtraken, moeten ze bij het eerstvolgende drankje dat ze halen een euro betalen voor de beker.” De Gans zegt: “Alle bekers moeten uiteindelijk weer bij de bar ingeleverd worden. Na de UIT-week worden ze hoogwaardig gerecycled door een bedrijf.”

Niet getolereerd
Daarnaast heeft de UIT-week voor het eerst ook een gedragscode opgesteld en er is een externe vertrouwenspersoon aanwezig. “In de gedragscode staan regels waarvan wij willen dat deze gehanteerd worden: behandel elkaar met respect en grensoverschrijdend gedrag wordt niet getolereerd. Dat mocht voorgaande jaren ook niet, maar nu hebben we een code waarmee de UIT-lopers akkoord moeten gaan. Als we direct kunnen zien dat iemand zich niet aan de gedragscode houdt, sturen we diegene van het terrein af en knippen we diens bandje door.”

Voorgaande jaren was er op de UIT-week al een vertrouwenspersoon aanwezig, maar dit jaar is dit een externe vertrouwenspersoon, vertelt De Gans. “Dat betekent dat de vertrouwenspersoon niet bij onze organisatie werkt en ook niet bij de universiteit, hogeschool of een andere onderwijsinstelling.”

UIT-lopers kunnen de vertrouwenspersoon benaderen via een mailadres als ze iets vervelends hebben meegemaakt. De Gans zegt: “UIT-lopers kunnen dan een afspraak met de vertrouwenspersoon maken. Zij gaat dan samen met de UIT-loper kijken wat diegene wilt doen met de situatie: wil diegene iets veranderen, bijvoorbeeld naar de politie stappen, of juist niet? Daar krijgt de UIT-loper hulp bij.”

Het weer speelt de UIT-week dit jaar waarschijnlijk geen parten. Het wordt volgens Weeronline een zomerse week. Het blijft droog, met  maximumtemperaturen tussen de 24 en 26 graden. Maandag wordt het de warmste dag, met een krachtige zon: smeren geblazen dus. Ook ’s nachts blijft het mild qua temperaturen, met een gevoelstemperatuur van minimaal 15 graden.