'Gevaarlijke' vloer Geneeskundegebouw: geen aanleiding voor maatregelen

Het Hijmans van den Berghgebouw is voor de helft eigendom van de Universiteit Utrecht (Foto: Wikimedia Commons/Kelonios)

Het UMC Utrecht kreeg eind vorige week te horen dat ook in het Hijmans van den Berghgebouw Bubble Deck-vloeren liggen. Deze zogeheten breedplaatvloeren die gewicht en materiaal besparen, waren in mei verantwoordelijk voor het instorten van de vloer van een parkeergarage bij het vliegveld van Eindhoven.

Naar aanleiding van een landelijke inventarisatie die het ministerie van Binnenlands Zaken gelastte, besloten de afgelopen week onder meer de Erasmusuniversiteit in Rotterdam en Hogeschool Windesheim in Zwolle al een gebouw te sluiten

Volgens een woordvoerder van het UMC Utrecht, samen met de Universiteit Utrecht eigenaar van het Hijmans van den Berghgebouw, is daar in Utrecht geen reden toe. Een analyse heeft uitgewezen dat de constructie van het gebouw voldoende veilig is. De komende weken zal er voor alle zekerheid nog wel aanvullend onderzoek plaatsvinden. Het UMC Utrecht en de UU bezitten geen andere gebouwen met soortgelijke vloeren.

In het Hijmans van den Berghgebouw aan de Universiteitsweg studeren meer dan 3700 studenten Geneeskunde en Biomedische Wetenschappen. Ook zijn er bijna vijfhonderd medewerkers van de faculteit Geneeskunde gehuisvest. Iedereen zal dinsdag via facultaire websites en intranet worden geïnformeerd over de stand van zaken.

Het gebouw werd in 2006 opgeleverd en is een ontwerp van architect Erick van Egeraat.